سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنهایی سخته مرگه

.................
صفحه خانگی پارسی یار درباره

معماری رشد جنین معماری رشد جنین

 

fetal


معماری رشد جنین
:
شاید در نگاه اول همه اعضاء در بدن انسان‌ها قرینه به نظر رسند , اما آیا واقعیت همانطور است که به نظر میرسد؟
آیا اعضای داخلی بدن همگی متقارنند؟در پاسخ به این سوال باید بگوییم برخی از اندام‌های حیاتی بدن قرینه ندارند و تک میباشند چه بسا که وظایف مهمی‌نیز بر عهده دارند.
همواره محققان از خود پرسیده اند که چرا قلب در سمت چپ بدن واقع است و دلیل این امر چیست ؟
و از همه مهمتر چرا اندام‌های حیاتی بدن همگی در سمت چپ میباشند؟

ما انسان‌ها به طور کلی دودست, دو پا , دو شش , دو چشم , دو نیم کره مغز به صورت قرینه هستند اما یک دهان , یک قلب , یک معده و یک کبد داریم .
تا به حال شده است فکر کنید که چرا اندام‌های تنفسی ما مثل بینی در وسط قرار گرفته ؟قلب و یا مثلا کبد در سمت چپ است.
انسان در حالت جنینی در شکم مادر در اوایل دوره بارداری شکلی متقارن دارد , در دو هفتگی اول اجزایی مانند کمر شکم , سر و پا تقریبا شکل میگیرند و از نظر پزشکان 200 تا 300 سلول جفت بر روی هم قرار میگیرند .
هر کدام از این سلول‌ها دارای مژک‌های خاصی است که در جهت عقربه‌های ساعت میچرخند , این چرخش انقدر سریع اتفاق می‌افتد تا کیسه‌های در اطراف خود در حدود 5 میکرون اندازه را حرکت میدهند و آن را به سمت چپ زمین میفرستند
این کیسه‌ها با شتاب زمانی که به دیواره ناحیه سمت چپ جنین میرسند میترکند و مولکول‌های درون خود را موسوم به ژن‌های جهت یابی آزاد میکنند
بلی مسئله اصلی اینجاست ژن‌های جهت یاب جایگذاری و نقشه معماری زیبای بدن انسان هستند.
وقتی یک جنین در حال رشد است این ژن‌ها همزمان با رشد اندام‌های حیاتی راه را به آن‌ها نشان میدهند تا چپ و راست را شناخته و در جایگاه خود قرار بگیرند
حال اگر در برخی موارد جهش ژنی اشتباه صورت بگیرد . مسلما حتما انسان‌هایی را دیده اید که به گونه ای دیگر و متفاوت بدنیا می‌آیند یا گاهی انسانی را میبینیم که قلبش در سمت راست قرار دارد.
البته به این سادگی نیست
گفتیم که در هنگام شکل گرفتن بدن، ارگان‌‌ها به کمک ژن ‌های جهت‌یاب، جایگاه خود را تشخیص می‌‌دهند.قلب در ابتدای رشد شبیه قلب ماهی است بعد از مدتی به دو نیم تبدیل شده و بعد به سه قسمت شبیه قلب مار و نهایتا به چهار قسمت .
اما همواره قلب انسان قرینه است اما هر دو نیمه مثل هم کار نمیکنند و هر کدام وظیفه خاصی دارند یک طرف وظیفه فرستادن خو به شش‌هاست و طرف دیگر که بزرگتر است خون اکسیژن دار را گرفته و با قدرت بیشتری به اندام‌ها پمپاژ میکند.
پزشکان بر این باورند اگر حتی تمامی‌ارگان‌های حیاتی بدن بر عکس شوند باز هم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد اما مشکل این جاست هیچ گاه به طور 100 در صد در طی عملیات رشد این روند کامل نمیشود و همین امر اختلالاتی جبران ناپذیر در زندگی شخص به وجود می‌آورد
اما دلیل اینکه قلب اسان در سمت چپ میباشد
پس چرا قلب سمت چپ است؟
در حال حاظر تنها فرضیه وارد شده این است که چون پیچیدگی اندام‌ها در سمت راست بدن بسیار متمرکز است و فعالیت انسان در سمت راست پر قوا تر از سمت چپ است و نیاز به تحمل فشار زیادتری دارد به همین دلیل جایگاه قلب سمت چپ است.