سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنهایی سخته مرگه

.................
صفحه خانگی پارسی یار درباره

احتمال 8نرخی شدن بنزین در سال آینده !!

بعد از گذشت بیش از دوماه از آخرین آمار اعلام شده از ذخیره سهمیه بنزین 100 تومانی، هنوز حجم این سهمیه سه رقمی است.

به گزارش (ایسنا)، بر اساس آمار، رقم ثبت شده سهمیه بنزین 100 تومانی در بهمن‌ماه به 120 میلیون لیتر رسید که در مقایسه با دو ماه پیش نشان‌دهنده تنها پنج میلیون لیتر کاهش است.

بر این اساس سهمیه بنزین 100 تومانی برای خودروهای سواری به 100 میلیون و برای موتورسیکلت‌ها به 20 میلیون رسیده است.

این در حالی است که حجم سهمیه سوخت بنزین 100 تومانی اعلام شده در 15 آذرماه 125 میلیون لیتر اعلام شده بود و این آمار برای آبان ماه حدود 200 میلیون لیتر بود.

بنزین شش نرخی است اما ...

با پایان یافتن ذخیر بنزین 100 تومانی، این فرآورده با چهار نرخ‌ عرضه خواهد شد. این در حالیست که در حال حاضر بنزین در جایگاه‌ها با شش نرخ عرضه می‌شود.

در حال حاضر هر لیتر بنزین یارانه‌ای و سوپر یارانه‌ای به ترتیب 100 و 150 تومان، بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای هر لیتر 400 تومان، بنزین معمولی آزاد هر لیتر 700 تومان و بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای و آزاد به ترتیب هر لیتر 500 و 800 تومان عرضه می‌شود.

البته محمدرضا فرزین - سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی، یکی از گزینه‌های اجرای فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه‌ها را عرضه تک نرخی بنزین اعلام کرده است.

اما با وجود این که مرتبا اعلام می‌شود محدودیت زمانی در مصرف بنزین یارانه‌ای وجود ندارد، بنزین 100 تومانی با اطمینان خاطر، قیمت بنزین را چند نرخی نگاه داشته است. این در حالیست که به گفته کارشناسان، برای تک نرخی شدن بنزین باید یک ضرب الاجل زمانی تعیین شود.

با وجود ادامه این شرایط و در صورت عرضه بنزین با کیفیت یورو4 و 5 که قرار است با قیمتی متفاوت با نرخ بنزین معمولی به فروش ‌رود، باید منتظر رسیدن تعداد نرخ‌های بنزین به بیش از هشت نرخ بود.



کشفی مهم در علم ژنتیک: شناسایی هفت عامل رشد انگشتان

نتایج حاصل از پژوهش انجام شده توسط این محققان نشان می‌دهد: ساختاری در چینش DNA یافت شده که پیش از این به اشتباه، بی‌نقش در نظر گرفته می‌شده است، در حالی که این ساختار دارای زنجیره‌ای شامل هفت تقویت کننده است که وقتی به یکدیگر متصل می‌شوند، فعالیت ژن‌های مسؤول در رشد انگشتان را هماهنگ می‌کنند.

DNA فقط از دو درصد ژن ساخته شده است، در حالی که انواع دیگری از چینش‌ها را مانند تقویت کننده‌ها در خود جای داده است که باعث افزایش فعالیت ژن‌های معین در دوران‌های خاص می‌شود. هنگامی که انگشتان در جنین شروع به رشد می‌کنند، زنجیره‌ای از گره‌ها و تقویت کننده‌ها که در نقاط مختلف این زنجیره قرار دارند، با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند؛ سپس آنها پروتئین‌هایی که فعالیت ژن‌ها را تحریک می‌کنند را گردآوری کرده، آن گاه انگشتان شروع به رشد می‌کنند. اگر یکی از این هفت تقویت کننده از دست برود، انگشتان کوتاه یا به شکل نامتعارفی در می‌آیند. بدون تقویت کننده‌ها، ژن‌ها به کندی فعالیت می‌کنند و تنها سر انگشتان شکل می‌گیرد.

به گفته محققان، نتایج این پژوهش که در مجله «CELL» به چاپ رسیده است، کشفی مهم در علم ژنتیک است که به طور قابل توجهی به پژوهشگران در درک ناهنجاری‌هایی مانند انگشتان ناموزون و انگشتان بیش از حد بلند یا کوتاه که از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد، کمک می‌کند.


اولین موجود روی زمین که شروع به راه رفتن کرد، چه بود؟

 

کشف ماهی‌های ریه‌داری که ‌بدون داشتن پا رفتاری شبیه به راه رفتن موجودات ساکن خشکی از خود نشان می‌دهند، فرضیه‌های قبلی در مورد ریشه‌های راه رفتن را با تردید مواجه کرده است.

 ما انسان‌ها، علاوه بر بسیاری از موجودات دیگر ساکن خشکی، روی پاهای خود راه می‌رویم. اما این راه رفتن در سیر تکاملی موجودات زنده زمین از کجا آغاز شد؟ می‌توانید تصور کنید که راه رفتن از دنیای زیر آب،‌ و نه از روی خشکی، آغاز شده باشد؟


بزرگترین رسواییهای علمی

علم نیز همانند هر حرفه دیگری مبرا از اشتباه نیست. در این راستا مجله ساینتیست طبقه بندی از 5 رویداد علمی را معرفی کرد که منجر به بروز رسواییهای بزرگ در سال 2011 شدند.

1- بیش از  100 مقاله جعلی
 
در رتبه اول طبقه بندی این مجله انگلیسی، "دردریک استاپل"، رئیس سابق دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تیلبورگ در هلند قرار گرفته است.
 
این محقق که در کارنامه خود مطالعات متعدد و بسیار قابل توجهی دارد و تاکنون بسیاری از مقالات خود را در مجله معتبر ساینس منتشر کرده است از ماه سپتامبر نه تنها دیگر رئیس این دانشکده نیست بلکه از سوی جامعه علمی طرد شده است. برپایه تحقیقاتی که انجام شده این دانشمند حداقل در 30 مقاله خود تقلب کرده است که این تعداد می تواند به 100 مقاله نیز برسد.
 
2- ارتباط میان ویروس لوکمی موش و خستگی مفرط
 
خبر مربوط به ارتباط میان یک ویروس سرطان خون موش و سندروم خستگی مزمن نخستین بار در سال 2009 توسط "جودی میکویتس"، محقق و مدیر سابق موسسه وایترمور پیترسون در نووادا اعلام شد. از آنزمان بسیاری از لابراتوارهای دنیا این تحقیقات را تکرار کردند اما هر بار هیچ نتیجه ای برای تائید این ادعا پیدا نکردند. سرانجام در سپتامبر گذشته مجله ساینس این گزارش را پس فرستاد و کمی بعد این دانشمند از موسسه تحقیقاتی خود اخراج شد. اما وی تمام فایلهای مرتبط با این تحقیقات را  از موسسه خارج کرد. به همین دلیل 18 نوامبر در کالیفرنیا دستگیر شد و اکنون در انتظار محاکمه به سر می برد
.


لباسی که شما را 75 ساله میکند!

این پوشش که «AGNES» نام دارد، به نسخه‌برداری از شرایط بدن در 75 سالگی پرداخته و عواملی مانند چابکی، انعطاف، نیروی محرکه و بصری را در لباسی که برای تمام سنین قابل پوشش است، همانند سازی می‌کند.

بندهای روی لباس به شبیه‌سازی سخت شدن مفاصل در سنین بالا پرداخته و راه رفتن را مشکل می‌کند. تسمه‌های دور پا، سرعت حرکت را محدود کرده و یک کلاه بر روی سر باعث می‌شود که سر به سمت جلو کشیده شده و انحنای ستون فقرات در 75 سالگی را شبیه‌سازی می‌کند.

عینک ایمنی و گوش‌بند زردرنگ نیز در مرحله آخر باعث می‌شود که قدرت بصری و شنیداری محدود شود.

ایده پشت این فناوری، کمک به سازندگان وسایل نقلیه عمومی و فضاهای کوچک مخصوص افراد مسن برای درک چالشهای پیش روی این گروه از جامعه است.

محققان مؤسسه فناوری ماساچوست برای آزمایش‌های خود، دانشجویانی را با این لباس به مغازه‌ها فرستاده تا به خرید محصولات کم سدیم، کم قند و کم چرب که افراد مسن به طور معمول خریداری می‌کنند، بپردازند. آنان دریافتند که این کار با این شرایط بسیار مشکل است.

این گروه علاوه بر AGNES دست به ساخت نوعی خودرو موسوم به AwareCar زده‌اند که به درک بهتر شرایط سخت رانندگی افراد مسن کمک می‌کند.


پیشبینی زمان مرگ طبیعی از لحظه تولد!

دانشمندان به تازگی توانسته‌اند با سنجش ژنهای انسان در کودکی، طول عمر وی را پیش‌بینی کنند.

به گفته محققان، طول عمر در دی‌ان‌ای انسان نوشته شده و از لحظه تولد قابل بررسی و مشاهده است.

دانشمندان دانشگاه گلاسکو دریافتند که اندازه تلومرها که به حفاظت از کروموزمها در برابر پارگی می‌پردازند، می‌تواند به دانش انسان از زمان مرگ خود کمک کند.

تلومرها بطور گسترده‌ای مورد بررسی بوده و پیش از این نیز تصور می‌شد که با پیری مرتبط هستند.. اکنون محققان دریافته‌اند که هرچه قد این تلومرها بلندتر باشد، طول عمر انسان نیز بیشتر است. البته این در حالتی است که مرگ در اثر تصادف، بیماری یا عوامل موثر در شیوه زندگی اتفاق نیفتد.


دلفینها در خواب چه میبینند؟

گروهی از دانشمندان فرانسوی در بررسیهای خود دریافتند باوجود اینکه خواب مرحله REM در پستانداران دریایی وجود ندارد اما دلفینها می توانند وقایع خاصی را که در طول روز شنیده اند به یاد آورند و یا آنها را در خواب ببینند.

گروهی از دانشمندان دانشگاههای رنه 1 و پاریس 13 نتایج یک کشف غیرمنتظره از توانایی دلفینها را در نشریه علمی Frontiers in Psychology منتشر کردند. این کشف غیرمنتظره با مشاهده رفتار 5 دلفین در اسارات ساکن آکواریمی در نانس فرانسه به دست آمد. در این آکواریم، دلفینها هر روز نمایشهای عمومی اجرا می کنند.

در فوریه 2009 پرسنل این سازه نمایشهایی را آغاز کردند که با یک ستون صوتی اجرا می شد که در آن موسیقی، صدای مرغ دریایی، سوت و در موارد آواز نهنگهای کوهان دار پخش می شد.