سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنهایی سخته مرگه

.................
صفحه خانگی پارسی یار درباره

مفاهیم یائسگی چیست

مفاهیم: یائسگی چیست؟

 
یائسگی بخش طبیعی از زندگی زنان و پایان همیشگی دوره‌های قاعد‌گی در یک زن است.

 این پیشامد در زنان مسن رخ می‌دهد، به  این دلیل که ساخت هورمون استروژن و پروژسترون در تخمدان‌های زن کاهش می‌یابد. این هورمون‌ها دوره‌های قاعد‌گی را در زنان تنظیم می کنند.

میانگین سن برای زنان در آخرین قاعد‌گی نزدیک 51 سال است.اما رخ‌دادن یائسگی هر زمانی بین 40 تا 59 سالگی طبیعی است.

زمان بروز یائسگی در میان اغلب زنان مشابه سن یائسگی مادرشان است.

 زنانی که با عمل جراحی هر دو تخمدان‌شان را بر می دارند، دچار به اصطلاح "یانسگی جراحی" می‌شوند. چنانچه رحم برداشته شود، اما تخمدان‌ها باقی گذاشته شوند، نیز قاعد‌گی نیز در زن متوقف خواهد شد، اما او دچار "یائسگی جراحی" نمی‌شود.

 اگر قاعد‌گی زودتر از حد معمول (پیش از 40 سالگی) متوقف شود، ممکن است پزشک آزمایش خون انجام دهد تا بررسی کند که آیا علت دیگری برای قطع قاعدگی وجود دارد یا نه.

یائسگی مرحله‌ی تدریجی است که می تواند در طی چند سال اتفاق بیفتد.

هنگامی زن واقعا یائسه محسوب می‌شود که برای 12 ماه قاعد‌گی نداشته باشد (در طی این دوره، اگر زن قصد بارداری نداشته باشد، باید شیوه‌های ضدبارداری را ادامه دهد).

علائم و نشانه‌های یائسگی

در جریان یائسگی در بعضی زنان فقط قاعد‌گی متوقف می شود، اما بیشتر زنان علائمی مانند موارد زیر را تجربه می‌کنند:


 تغییر در چرخه قاعد‌گی: این حالت یکی از اولین نشانه‌های یائسگی است. ممکن است برخی از قاعدگی‌های ماهانه رخ ندهد یا فاصله‌ میان دو قاعدگی کمتر شود.ممکن است حونریزی قاعدگی خفیف‌تر یا شدیدتر از حد معمول رخ دهد.
 
گر گرفتگی: گر گرفتگی از علائم رایج یائسگی است.در این حالت فرد از قفسه سینه تا سر به صورتی موج‌مانند احساس گرما می‌کند. ممکن است پوست فرد قرمز شود و عرق کند.

امکان دارد  درد معده یا سر گیجه و همچنین سر درد داشته باشید ،احساس می کنید ضربان قلب سریع و سخت شده است.
 
علائم دستگاه تناسلی خارجی: دردوره‌ی بعد از یائسگی، پوست دستگاه تناسلی خارجی نازک‌تر و مخاط واژن خشک‌‌تر می‌شود.

برای حل این مشکل می‌توان از نرم‌کننده‌های با پایه‌ آبی یا کرم‌های مرطوب‌کنننده استفاده کرد. همچنین می‌توانید با پزشک‌‌تان در مورد کرم‌های موضعی استروژن‌دار مشورت کنید.

مشکلات مجرای ادرار: زنان در حین و پس از یائسگی احتمال بیشتری دارد دچار عفونت مثانه شوند. اگر تکرر ادرار یا احساس فوریت برای تخلیه ادرار دارید یا زمانی که ادرار می‌کنید احساس سوزش دارید یا قادر به ادرار کردن نیستید بروز کرد، باید به دکتر مراجعه کرد.

 سر درد، عرق شبانه، به زحمت خوابیدن و خستگی و سایر علائم: به زحمت خوابیدن و احساس خستگی ممکن است سبب گر گرفتگی و عرق شبانه شما شود که مانع از استراحت و آسایش شما در شب می شود
 
افزایش وزن: بیشتر زنان یائسه افزایش وزن دارند. رژیم غذایی سالم و ورزش زیاد، چنانچه نباشد ، یک در روزهفته به شما در نگهداری وزن کمک خواهد کرد.
 
علائم عاطفی در یائسگی: بیشترزنان در یائسگی علائم عاطفی را تجربه کرده‌اند، این علائم ممکن است شامل غمگینی، اضطراب، نوسان خلق تغییر باشد. در بعضی زنان این  علائم می‌تواند خاص باشد. اگر مشکلات احساسی در خود پیدا کردید در مورد آن با پزشک خانوادگی صحبت کنید.
 
درمان جایگزینی هورمون چیست؟

هورمون‌درمانی جایگزین (HRT)  درمانی برای یائسگی است که  در آن هورمون‌های مصنوعی برای زن تجویز می‌شود.

 درHRT ممکن است تنها از استروژن یا از استروژن ترکیب شده با هورمون دیگر جنسی زنانه یعنی پروژستین استفاده ‌شود. در برخی زنان HRT می تواند علائمی مانند گر گرفتگی، و مشکلات دستگاه تناسلی خارجی و برخی مشکلات ادراری باشد. اما HRT برای هر زنی مفید نیست.

 اطلاعات جدید از تحقیقات اخیر حاکی از آن است که برای بسیاری از زنان خطرات استفاده از HRT ممکن است بیشتر از سودمندی‌های آن باشد. در این مورد باید با پزشک مشاوره کرد.

بله.داروهایی از قبیل کرم استروژن، داروهای ضد افسردگی با دوز کم، فرآوردهای سویا و برخی مکمل‌های گیاهی ممکن است به برطرف‌شدن برخی نشانه های یائسگی کمک کند.


روانشناسی روانشناسی ازدواج ،

روانشناسی : روانشناسی ازدواج ،

 





وعده ازدواج و بهانه شناخت خصوصیات رفتاری از مهمترین عواملی است که ارتباط بین دخترها و پسرها را در جامعه ما توجیه می کند. بخصوص دخترها که معمولاً با وعده ازدواج تن به دوستی می دهند.


اما جوان امروز در ارتباط با جنس مخالف خود به دنبال چیست؟ ازدواج، عاطفه، محبت، وقت کشی، عشق یا ...؟


روان شناسان معتقدند، میل و کشش به جنس مخالف از نظر فیزیولوژی یک نیاز طبیعی، فطری و روانی است. آنان می گویند در تمام فرهنگها و کشورها ، پسران و دختران در سن بلوغ اولین نگاه و گرایش را به سوی جنس مخالف ابراز می کنند. اما مرز این کشش در هر فرهنگی تعریف شده است، برای مثال در جوامع غربی و سایر جوامع غیر مسلمان ارتباط میان دو جنس مخالف به خود فرد سپرده شده و هر شکلی از این ارتباط مورد پذیرش جامعه و فرهنگ آن است. اما در کشورهای مسلمان و برخی فرهنگها این ارتباط محدود است و در مواردی به فضای سیاسی و اجتماعی جامعه بستگی دارد اما


رابطه دخترها و پسرها در جامعه ی ما چگونه است؟


در گذشته های نه چندان دور ارتباط بین پسرها و دخترها مانند امروز مورد توجه نبود. سن ازدواج پایین بود ارتباطات به شکل وسیع نبود، از این رو کنترل بیشتری بر جوانان صورت می گرفت، اما واقعیت این است که بسیاری از جوانان امروز در ارتباط های خود به ازدواج فکر نمی کنند، به اعتقاد جامعه شناسان در جامعه امروز وجود مسایل اقتصادی، نگاه دوگانه جامعه مدرن و سنتی، فراگیری اطلاعات و دانش و پدیده جهانی شدن که مبتنی بر ارزشهای دینی نیست،  احساس دو گانه ای را در این نسل پدیدار کرده است.


یک صاحبنظر در این باره می گوید: غرایز احساسی عاطفی و اخلاقی جوان برگرفته از فضیلت های نهفته در ذات اوست که با نکات متعالی و دستورات حیات بخش اسلامی می تواند مورد سنجش عمیق قرار گیرد. آنچه که جوان متهور و متحول امروز ایران طلب می کند، مسلماً آشفتگی ها و نابسامانی های غربی نیست. وظیفه ی والدین ، مربیان و مسئولان است که  در زمینه مسائل جوانان به خصوص ارتباط دختر و پسر، روح، فکر و اخلاق اجتماعی آنان را مدنظر قرار دهند و بر این محور که بسیار حساس و پیچیده است، برایشان تعیین تکلیف کنند. اگر فرهنگ ازدواج صحیح را به جوان آموزش ندهیم، غرایز جوانی او ممکن است رشته اخلاق را گسسته و او را به بیراهه بکشد.


اما آیا ارتباط بین دو جنس همیشه به پیوندهای عاطفی و صمیمانه منجر می شود؟ آیا این نوع ارتباط نمی تواند به زمینه های علمی، فرهنگی  و ... محدود باشد؟ یک صاحبنظر در این باره می گوید:


«از آنجا که در جامعه ما نگاه دوگانه ای نسبت به این مسئله وجود دارد، نتوانسته ایم به تعریف قابل قبولی در این باره برسیم به همین دلیل نوع نگاه به دو جنس مخالفی که کنار یکدیگر قرار می گیرند، عمدتاً با سوء ظن و سوء نیت همراه است و به معنای ناخوشایند موضوع یعنی دوست دختر و پسر تعبیر می شود. در حالی که می توان به جوانها آموزش داد که مباحثه و مکالمه با یک غیر همجنس در صورتی که بر محوری صحیح انجام گیرد، شاید حتی مزیت اخلاقی و اجتماعی و شخصیتی برای او و جامعه در برداشته باشد.»


 


چرا ارتباط ناسالم<\/h3>

برخی کارشناسان تربیتی تحلیل اینگونه رفتارها و تفکرات را به اِعمال محدودیت های غیر منطقی به جوانان نسبت می دهند و می گویند که وقتی جوان عرصه را بر خود تنگ ببیند و نتواند خود را از نظر عاطفی و اخلاقی با محیط تطبیق دهد و مربیان، معلمان و برنامه ریزان نهادهای آموزشی و تربیتی نیز نتوانند به احساسات و تمایلات منطقی و احساسی او پاسخ دهند، جوان سرخورده به اجتماع پناه می برد و سعی می کند چیزهایی را که طی سالهای زندگی از او دریغ شده است به هر ترتیب ممکن حتی با هنجارشکنی به دست آورد.


عده ای نیز تنگناهای اقتصادی ، گسترش ارتباطات، فردگرایی و بی تفاوتی به ارزش ها را دلیل این گونه رفتارهای اجتماعی می دانند و معتقدند این دلایل موجب شده بسیاری از جوانان امروزی نسبت به ازدواج دید مثبتی نداشته باشند و به نوعی از زیر مسئولیت تشکیل خانواده شانه خالی کنند. یک روان شناس در این باره می گوید:


«متأسفانه مشکلات مالی و تصویب قوانینی که به نوعی حقوق زنان را در جامعه تضمین می کند از عواملی است که موجب شده پسران زیر بار ازدواج نروند. از سوی دیگر بسیاری از جوانان در این زمانه ترجیح می دهند خوش باشند. از این رو به ازدواج با نگاه منفی می نگرند اما از آنجا که زن و مرد هر دو به هم نیازمندند و رفع نیازهای عاطفی و احساسی آنان در حال حاضر از طریق ازدواج به سختی امکان پذیر است، متأسفانه شاهد گسترش ارتباطات از نوع ناسالم هستیم.»


این روان شناس دلیل این گونه نگرش نسل جدید به ارزشها را بی توجهی مسئولان به نیازهای جوانان می داند و می گوید:


«از آنجا که در موقع بحران نتوانستیم مسائل روز را به موقع هنجاریابی کنیم اغلب جوانان امروزی این حق را برای خود قائل شده اند که به سوی رفتارهای فرد گرایانه گرایش یابند و هنجارهای اجتماعی را نادیده بگیرند.»


وی سوء رفتارها، اضمحلال اخلاقی، رواج بی بندوباری، پریشانی و بی ثباتی احساس و عواطف را از عواقب بی حد و حصر ارتباط جنس ها نام می برد و می گوید:


«اگر اینگونه ارتباطات به عادت تبدیل شود دیگر چیزی به نام هسته یا کانون خانواده شکل نخواهد گرفت. سن ازدواج بالا می رود، جنس ها نسبت به هم بی اعتماد و بی تفاوت می شوند و در نهایت خانواده ای شکل نمی گیرد و به این ترتیب شاهد گسترش بسیاری از مسایل رفتاری، ناهنجاری های اخلاقی و حتی بهداشتی در جامعه خواهیم بود. اینجاست که نقش کارشناسان علوم دینی و تربیتی در هنجاریابی و جایگزینی هنجارهای متعادل و مرام تربیتی صحیح و متعالی که مورد پذیرش خانواده، فرد و نهادهای اجتماعی باشد روز به روز آشکارتر می شود.

دیدگاه اسلام<\/h3>

به طور طبیعی زن و مرد به عنوان دو پیکره جامعه انسانی به زندگی مشترک با یکدیگر نیازمندند . در شرع نیز به پیوند میان این دو سفارش بسیار شده است، از این رو اخلاقی ترین، معنوی ترین و انسانی ترین جلوه پیوند زن و مرد در ازدواج تجلی پیدا می کند و هر نوع رابطه (جنسی) که خارج از قانون ازدواج باشد، مشکلات متعددی را از لحاظ اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی به بار می آورد.


در جوامع غربی که پایه های اخلاق دینی و مذهبی سست و ضعیف است، رابطه زن و مرد از چارچوب قوانین و هنجارهای موجود تجاوز می کند . به طوری که ارتباط آزاد دختران و پسران به شکل طبیعی و غریزی جریان دارد و از اینجاست که ریشه های فساد اخلاقی شکل می گیرد و بنیاد اجتماعات بشری را متزلزل می کند.

اما اسلام چه حد و مرزی برای ارتباط بین زن و مرد قائل است؟<\/h3>

خداوند در قرآن می فرماید: زنان پلید برای مردان پلیدند و مردان پلید برای زنان پلید و زنان پاک برای مردان پاک هستند و مردان پاک برای زنان پاک . اینان از آنچه درباره ی ایشان می گویند برکنارند ، برای آنان آمرزش و روزی نیکو خواهد بود. ( نور / 26)


از دیدگاه اسلام ارتباط دوستانه و صمیمی میان دو جنس مخالف فقط در چارچوب ازدواج معنا دارد. البته حضور در اجتماع با رعایت موازین اسلامی و حفظ حجاب ظاهری و درونی در عرصه های علمی و مشارکت های اجتماعی قابل قبول است. اما خارج از این چارچوب برای ایجاد ارتباط ، اسلام ازدواج موقت یا دائم را توصیه می کند. از این رو در اسلام رابطه دوستی بین دختر و پسر معنا ندارد. اما به شرط رعایت ضوابط اسلامی منعی برای این ارتباط نیست و چه بسا اینگونه ارتباطات زمینه ساز دوستی های فکری ، معنوی و عقلی هم بشود.


اما وقتی جوانان تن به ازدواج دائم نمی دهند و جامعه قدرت پذیرش ازدواج موقت ، بخصوص در مورد دختران را ندارد، برای پاسخ به نیاز جوانان و سر و سامان دادن به رابطه دختر و پسران چه باید کرد؟


خداوند در این باره می فرماید : به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنها پاکیزه تر است ، زیرا خدا به آنچه می کنند آگاه است و به زنان با ایمان بگو که دیدگان خود را از هر نامحرمی فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که از آن پیداست.... ( نور / 30 و 31 )


و در ادامه می فرماید : کسانی که وسیله ی زناشویی نمی یابند باید عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خویش بی نیاز گرداند... ( نور 33 )


اساس هر نظمی در جهان به نظم در رابطه دو جنس مخالف بر می گردد. اگر این نظم برقرار نشود جامعه به سوی انحطاط می رود. مشکل این است که ما در بسیاری از موارد بخصوص در مورد مسائل اقتصادی از غرب الگو گرفته ایم که این مورد موجب بسیاری از ناکامی های اقتصادی و فاصله طبقاتی و فقر در جامعه شده است، در حالی که اگر موازین الهی و اسلامی در جامعه پیاده شود، شاهد این بحرانها نیستیم. یک جوان وقتی عدالت اسلام را ببیند، خودش می خواهد روابط آزاد نداشته باشد و این قید را با طیب خاطر می پسندد. این یک اصل رهایی بخش است که نباید با جنس مخالف ، ناسالم برخورد کنیم. در عین حال جامعه نیز باید بسترسازی کند تا شرایط ازدواج دائم فراهم شود. اما در یک کلام برای حل بحران های اجتماعی ، راهی جز بازگشت به مبانی سنتی و سنت های اصیل دینی نداریم.

 


تغذیه و بارداری

کلینیک تغذیه و بارداری

تغذیه صحیح و مکفی در دوران بارداری در بهبود رشد و نمو فرزندتان بسیار اهمیت دارد. توصیه کلی آنست که در دوران بارداری می بایست روزانه 300 کالری بیشتری را نسبت به دوران قبل از بارداری دریافت کنید .اگر چه حالت تهوع و استفراغ که در ماههای اول بارداری رایج است می تواند دریافت غذا را برایتان قدری دشوار سازد. تلاش کنید رژیم غذایی متعادل و متوازنی داشته باشید و ویتامین های لازم برای رشد جنین دردوران بارداری ، را دریافت نمایید. در ذیل توصیه های برای حفظ سلامت شما و فرزندتان گرد آوری و ارائه شده اند که می توانید از آنها بهره ببرید

اهداف تغذیه سالم در دوره بارداری

* برای دریافت انواع مواد مغذی مورد نیاز در دوره بارداری از غذاهای متنوع استفاده کنید. مقدار توصیه شده برای دریافت روزانه غذا در دوره بارداری بدین شرح می باشد : غلات و نانها به میزان 6-11 واحد در روز ، 2-4 واحد میوه ، 4 واحد سبزیجات و یا بیشتر، 4 واحد از محصولات لبنی، 3 واحد از منابع پروتئینی (از جمله: گوشت،ماکیان، ماهی، تخم مرغ و یا مغزها) . مصرف چربی و شیرینی جات را محدود نمایید.

* از غذاهای غنی از فیبر و مغذی استفاده نمایید مانند: نان های حاوی غلات کامل و سبوس دار،انواع  پاستا و برنج که دارای سبوس کامل می باشند، میوه و سبزیجات

*اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما درطی دوره بارداری، حاوی ویتامین ها و موادمعدنی مورد نیاز می باشد. در طی دوره بارداری باید از مکمل های حاوی ویتامینهای مورد نیاز استفاده نمایید تا اطمینان حاصل شود که  ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را روزانه به طور مستمر و مکفی دریافت می نمایید. پزشک معالج تان می تواند در زمینه دریافت مکمل های ویتامینی شما را راهنمایی کرده و توصیه های لازم را نموده و یا برایتان نسخه ای را تجویز کند.

* روزانه حداقل 4 واحد از لبنیات را به وسیله خوردن و یا آشامیدن محصولات لبنی و یا غذاهای غنی از کلسیم دریافت نمایید تا اطمینان حاصل شود که مقادیر کلسیم مورد نیاز در طی دوره بارداری ( یعنی حدود 1000-1300 میلی گرم کلسیم در روز ) را دریافت می نمایید.

* حداقل 3 واحد از غذاهای غنی از آهن را در طی روز مصرف نمایید تا اطمینان حاصل شود که مقادیر آهن مورد نیاز در دوره بارداری (یعنی حدود 27 میلی گرم آهن در روز) را دریافت می نمایید.

* روزانه حداقل یکی از منابع غنی از ویتامین ث را در رژیم غذایی خود بگنجانید از جمله: پرتقال و مرکبات، گریپ فروت ، گل کلم، هندوانه ،کلم بروکسل، فلفل سبز، گوجه فرنگی... زنان باردار روزانه به میزان 70 میلی گرم ویتامین ث نیاز دارند.

* هر روز حداقل یکی از منابع خوب اسید فولیک را دریافت نمایید برای مثال: سبزیجات با برگ های سبز تیره، گوشت گوساله و حبوبات (از جمله لوبیاها ونخود ونخودفرنگی). برای پیشگیری ازبروزنقایص لوله عصبی در جنین مانند بیماری اسپینا بیفیدا (یا نقص لوله عصبی)، هر زن باردار می بایست روزانه 0.4 میلی گرم اسید فولیک دریافت نماید.

* سعی کنید حداقل یک روز در میان یکی از منابع خوب "ویتامین آ" را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از جمله منابع خوب ویتامین آ عبارتند از: هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، اسفناج،کدو، شلغم تازه،چغندر تازه، طالبی.

آگاه باشید که دریافت مقادیر بیش از حد ویتامین آ (>10,000 IU/day)  می تواند منجر به بدشکلی و ناهنجاری هایی در جنین گردد.

 

تغذیه در هنگام ناخوشی

وقتی که در دوران بارداری احساس ناخوشی می کنید چه باید بخورید؟

در خلال بارداری ممکن است دچار ناخوشی و تهوع صبحگاهی، اسهال و یا یبوست گردید. ممکن است حس کنید قورت دادن غذاها برایتان سخت شده و یا حس کنید آنقدر ناخوش هستید که اصلا نمی توانید چیزی بخورید . در این باره توصیه های به شرح زیر را رعایت فرمایید:

ناخوشی و تهوع صبحگاهی:

قبل از بلند شدن از رختخواب یکمی بیسکویت نمکی یا غلات یا چوب شور یا نان خشک بخورید. در طی روز وعده های غذایی کوچک را در دفعات مکرر بخورید از خوراکی های پرچرب و سرخ کردنی و روغنی اجتناب کنید.

یبوست:

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید و همچنین در طی روز 6-8 لیوان آب بنوشید.

اسهال:

غذاهایی که حاوی پکتین و صمغ (دو مدل فیبر غذایی )هستند را بیشتر بخورید تا به جذب مقادیر آب اضافه در بدنتان کمک شود. ازجمله خوراکی هایی که حاوی پکتین و صمغ هستند عبارتند از: سیب و پوره سیب، موز، آرد جوی دو سر، برنج سفید و نان گندم تصفیه شده.

افزایش ضربان قلب:

غذا ها را در حجم کم و در دفعات مکرر در طی روز صرف نمایید و سعی کنید قبل از غذا قدری شیر بنوشید و مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی کافئین را محدود نمایید.

 

کلسیم و بارداری

کلسیم یکی از ریز مغذی هایی است که بویژه در خانمها در سنین باروری دارای اهمیت اساسی می باشد. خیلی از خانمها که از پوکی استخوان در سنین میانسالی رنج می برند این مشکل را به دلیل دریافت ناکافی کلسیم در سنین جوانی متحمل می شوند.

 

سئوال: به چه علت در دوران بارداری به کلسیم بیشتری نیاز دارم؟

کلسیم ماده مغذی ای است که بدن برای ساخت استخوان ها و دندان هایی قوی بدان نیاز دارد کلسیم همچنین به فرآیند طبیعی انعقاد خون در بدن کمک می کند. کلسیم  در عملکرد مطلوب عضلات و اعصاب و نیز در ضربان طبیعی بدن نقش دارد. اکثر کلسیم بدن شما درون استخوان هایتان جای گرفته اند. فرزندتان که در رحم شما درحال رشد است به مقادیر زیادی کلسیم برای تکمیل رشد و نمو خود نیاز دارد لذا اگر مقادیر کافی کلسیم برای تامین نیازهای کودک در حال رشدتان مصرف ننمایید بدنتان کلسیم مورد نیازش را از استخوان های شما برداشت خواهد نمود.

کاهش یافتن توده استخوانی ، شما را در معرض خطر پوکی استخوان قرار خواهد داد، پوکی استخوان منجر به باریک شدن استخوانها، ضعف و شکنندگی استخوانها می شود و استخوانها به راحتی می توانند دچار شکستگی گردند. لذا بارداری یک دوره زمانی بحرانی برای زنان به حساب می آید که می بایست در این دوره کلسیم کافی دریافت نمایند.

اگر حتی با مصرف کلسیم ناکافی هیچ عارضه ای در طی بارداری پیشرفت و تظاهر پیدا نکند، بازهم عدم تامین کلسیم کافی در طی بارداری می تواند قدرت استخوان ها را کاهش دهد و شما را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان در سالهای بعدی قرار دهد.

رعایت الگوهای زیر شما را در جهت کسب اطمینان از مصرف کلسیم کافی یاری خواهد رساند:

مقدار مجاز توصیه شده برای دریافت کلسیم حدود 1000میلی گرم در روز برای دوران شیردهی و بارداری در زنان بالای 18 سال می باشد. مقدارتوصیه شده برای دختران نوجوان زیر 18 سال حدود 1300 میلی گرم کلسیم در روز می باشد.

خوردن و آشامیدن 4 واحد از محصولات لبنی و غذاهای غنی از کلسیم در طی روز کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که مقادیر مطلوب و مکفی از کلسیم در رژیم غذایی روزانه شما گنجانده شده است.

بهترین منبع کلسیم محصولات لبنی هستند از جمله :شیر، پنیر ، ماست ، خامه و سوپ های خامه دارو فرنی.  همچنین کلسیم در برخی غذاهای دیگر نیز یافت می شود از جمله: برخی سبزیجات سبز(اسفناج،بروکلی و برخی سبزیجات با برگهای سبز)،غذاهای دریایی، نخودفرنگی خشک شده و حبوبات.

ویتامین دی کمک می کند تا بدنتان بهتر از کلسیم دریافتی استفاده کند . مقادیر کافی ویتامین دی از طریق: تابش آفتاب به پوست و همچنین مصرف برخی غذاها از جمله شیر غنی شده ، تخم مرغ و ماهی بدست می آیند.

سئوال: اگر مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باشم چگونه می توانم کلسیم کافی را دریافت نمایم؟

عدم تحمل لاکتوز به معنای نا توانی در هضم لاکتوز(قند موجود در شیر) می باشد .اگر مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باشید وقتی شیر مصرف می کنید با دردهای شکمی، اسهال و نفخ مواجه می شوید. اگر مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستید می توانید همچنان کلسیم دریافتی خود را از منابع مختلفی تامین کنید. و در اینجا برخی توصیه به شرح زیر برای شما آورده شده است:

_ تلاش کنید که مقادیر اندکی شیر را به همراه وعده های غذایی مصرف نمایید. ممکن است شیر وقتی همراه با غذاهای دیگر مصرف شود بهتر تحمل گردد.

_ ممکن است قادر باشید برخی از دیگر محصولات لبنی را که حاوی قند کمتری هستند تحمل کنید مثل :ماست و پنیر

_ می توانید از منابع غیر لبنی کلسیم بهره برید از جمله:سبزیجات برگ سبز، ماهی ساردین ، بروکلی.

_ می توانید از انواع شیرهای عاری از لاکتوزغنی شده با کلسیم که لاکتوز آنها حذف شده و یا کاهش یافته است، استفاده کنید. همچنین شما می توانید برای شناخت محصولات عاری از لاکتوز با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

سئوال: آیا باید در دوران بارداری از مکمل کلسیم استفاده کنم؟

 

اگر مشکلاتی را در زمینه دریافت مقادیر کافی غذاهای غنی از کلسیم در برنامه غذایی روزانه تان دارید با متخصص تغذیه یا پزشک معالج خود درباره استفاده از مکمل های کلسیم مشورت کنید. اینکه چه مقدار از کلسیم را نیاز دارید تا از مکمل ها دریافت کنید بستگی به این دارد که چه میزان کلسیم را از طریق منابع غذایی دریافت می کنید. باید بدانید که بسیاری ازمولتی ویتامین ها شامل کلسیم نمی باشند و یا کلسیم کمی دارند بنابراین نیاز به مکمل های کلسیمی اضافه تر خواهید داشت.

 

تمایلات غذایی در دوره بارداری

  بروز یکسری تمایلات و اشتیاق های غذایی در بارداری امری طبیعی و مرسوم است . اگرچه هیچ توضیح مورد قبول جامعی در مورد تمایلات غذایی وجود ندارد ولی تقریبا در دو- سوم زنان باردار این تمایلات غذایی وجود دارد.

 

اگر به طور ناگهانی تمایلی برای یک غذایی خاص در شما ایجاد شد اگر خوراکی یا ماده غذایی مورد تمایل، انرژی و مواد مغذی مورد نیاز را تامین می کند می توانید مطابق میلتان عمل کنید و با تمایل غذایی خود مخالفت نکرده و خوراکی مورد اشتیاق را بخورید. ولی اگر مشاهده می کنید تمایل ایجاد شده خیلی قوی ومداوم است به طوری که شما را از دریافت دیگر مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه باز می دارد در این صورت باید سعی کنید در دوران بارداری توازن بیشتری رادر الگوی غذایی روزانه تان ایجاد کنید.

در طی دوران بارداری ممکن است ذائقه شما در مورد برخی غذاهای مشخص تغییر کند. ممکن است ناگهان به غذاهایی که در دوران قبل از بارداری آنها را دوست داشتید، بی علاقه گردید. بعلاوه در دوران بارداری برخی زنان یکسری تمایلات قوی به مواد غیر مغذی را در خود احساس می کنند برای مثال تمایل به مواردی نظیر:یخ، خاک، خاکستر، گچ، تراشه های مداد چوبی.... که به این دسته از تمایلات غیر غذایی ، پیکا گفته می شود و ممکن است با فقر آهن و کم خونی همراه و مرتبط باشد. شما نباید تسلیم این نوع تمایلات غیر غذایی و غلط گردید و اینگونه تمایلات می توانند هم به شما و هم فرزندی که در رحم دارید آسیب بزنند. اگر اینگونه تمایلات غیر غذایی در شما وجود دارد مشاور سلامت تان را در جریان قرار دهید.اگر مشکلاتی دارید که جلوگیری میکنند از اینکه بتوانید الگوی غذایی متعادلی داشته باشید و یا به طور مطلوبی وزن اضافه کنید از مشاور سلامت خود بپرسید و راهنمایی بگیرید. متخصصین تغذیه می تواندد به شما کمک کنند تا تغذیه خوبی را در خلال دوره بارداری حفظ نمایید و شما می توانید از دانش متخصصین مربوطه بهره مند شوید.

 


باز منتشر شده توسط zohre6335 در وب سایت تبیان مرکز زنجان


ملاک های لازم برای انتخاب همسر مورد نظر

 

زیبا باشد در غیر این صورت متوسط و معمولی بوده و چهره عادی و قابل قبول داشته باشد . چهره خیلی زیبا و خیلی زشت مطرود است . اگر عاشق او هستید قطع رابطه کنید و رابطه باید توأم با دوست داشتن باشد و نه عشق ،اگر فرد مرد است ، چهره و جذابیت عادی داشته باشد، کفایت می کند.
مرد باید هوش بالاتری نسبت به زن داشته باشد، مثلاً ضریب هوشی مرد ??? و ضریب هوشی زن?? باشد مشکلی پیش نمی آید. بالعکس آن تولید اشکال می کند. این حالت در مورد جامعه زن سالاری مصداق دارد.
اگر مرد ?ـ? سال بزرگتر باشد ، در غیر صورت جز مواردی، ایجاد اختلاف شدید می کند.
قد هر دو متناسب باشد و مرد قدی بلند تر داشته باشد و اختلاف خیلی زیاد، تولید بازخوردهای منفی ایجاد می کند.
تناسب اندام و چاقی و لاغری باید متناسب باشد و مثلاً مرد بلند قد و چاق با زن کوتاه و لاغر یا زن لاغر و ترکه ای و بلند قد به مرد کوتاه و چاق نباید ازواج کند.
پس باید خانواده دختر را پسندیده باشد و خانواده دختر نیز پسر را .
دختر باید خانواده پسر را پسندیده باشد و خانواده پسر نیز دختر را .
خانواده های دختر و یا پسر باید همدیگر را پسندیده باشند. دختر و پسر باید ضمن تماس شش ماهه، به مشاوره ازدواج دعوت شده و در آنجا نیز مهر تأئید دریافت دارند.
حتماً از یک دین و مذهب باشند.
اختلاف فاحش فرهنگی وجود نداشته باشد.
برای ازدواج لازم نباشد فردا از محل زندگی خود در مکان دورتر به محل فعلی مهاجرت کند در حالی که سال ها در آنجا زندگی کرده باشد.
در صورتی که پسر یا دختر اولین فرزند یا آخرین فرزند خانواده باشند. نیازمند دقت بیشتر می باشد . زیرا این دو فرزند اشکالات خاص خود را دارند.
تحصیلات مرد باید بیشتر از زن باشد یا حداقل مساوی باشند و حالت عکس آن تولید تعارضات خانوادگی می کند.
درآمد اقتصادی مرد بطور حتم و زن احتمالاً در آینده نزدیک قابل افزایش باشد.
شغل ثابت، محل و مکان ثابت ، حقوق و مزایا و مرخصی ثابت و معین در خصوصیات حرفه ای مرد وجود داشته باشد
وضعیت اقتصادی خانواده دو طرف اختلاف فاحش نداشته باشد .
ازدواج در زمان شروع کار، و یا پایان آن نباید صورت بگیرد.
اطمینان از فقدان رفتارهای انحرافی جنسی در دو طرف کسب شده باشد .
بیماری ناتوان کننده نظیر دیابت، معلولیت، ناشنوایی، نابینایی و انواع فلج و ناتوانی جنسی و سرد مزاجی در دو طرف وجود نداشته باشد. بیماری مقاربتی نظیر سوزاک، سفیلیس نیز وجود نداشته باشد.
از وجود رفتار و تمایلات و رفتار جنسی از نوع هموسکچوالیتی( همجنس بازی) در مرد کسب اطلاع شود.
اعتماد به نفس بالای واقعی یا معمولی در هر دو زوج باید وجود داشته باشد.
میزان متعادلی از احساس شک و تردید، اعتماد و عدم اعتماد، امید و نا امیدی و گناه و شرم باید در هر دو طرف وجود داشته باشد.
زن اختلال هیستریک، وسواس، اجبار و غیره نداشته باشد.
در صورت وجود روابط نامشروع و بیمار گونه و انحرافات جنسی دیگر باید از فرد مورد نظر دوری گزید.
احساس مذهبی، اخلاقی، سوپرایگو و وجدان اخلاقی در فرد فعال باشد و افراطی و تفریطی نباشد.
در شش ماه آشنایی، به علایق جنسی، روانی، عاطفی، فکری، مطالعاتی، عشقی، آداب و عدات روزانه، غذا، تفریح و میهمانی وصله رحم و نظایر آن باید آشنا شد ، توافق کرد و سپس ازدواج نمود.
اختلافات شخصیتی و رفتاری نباید وجود داشته باشد. در غیر این صورت یا باید درمان شود و یا اینکه متارکه عملی خواهد شد.
علایم خفیف عقب ماندگی ذهنی در هیچ کدام از آنها موجود نباشد.
اهل عالم ارجح هستند. کسانی که پول دوست بوده و بطور مرضی پول جمع می کنند از نظر روانکاوی شخصیت شایسته ازدواج نمی باشد.
علایم خفیف یا شدید بیماریهای روان پریشی و روان نژندی در هر دو وجود نداشته باشند.
بیماریهای پوستی غیر قابل بهبود مانند، پسوریازیس، جذام و پمفیگوس و نظایر آن وجود نداشته باشد.
دستگاه تناسلی هر دو سالم باشد و سوراخ اضافه، انسداد و اختلال در کار بیضه یا واژن و رحم نظایر آن در کار نباشد.
بیماری روانی خانوادگی و موروثی وجود نداشته باشد.
تجانس گروهای خونی وجود داشته باشد.
مشاوره ژنتیک صورت داده باشند و هماهنگی ژنتیکی تائید سشده باشد.
به خداوند و فرستادگان آنها ایمان واقعی داشته باشند.
در صورت وجود اختلال پارانوئیدی( شک و تردید مرضی) در ختر یا پسر بایستی سریعاً رابطه را قطع کرد، زیرا خداوند بزرگ است و فردی را مناسب حال او خواهد رساند.

 


آموزش نویسندگییییییییییییییییییییی

 توصیف
-------------------------
فکر میکنید از چه راههایی میتوانیم شخصیتها : زمان و مکان فضا و حوادث داستان را برای خواننده تشریح کنیم ؟
خب توضیح میدهیم و یا اصطلاحاً توصیف میکنیم.
توصیف دوشکل عمده دارد :
1- توصیف مستقیم
2- توصیف غیرمستقیم
واقعیت اینست که هر چه در تاریخ داستاننویسی جلوتر میرویم ، نویسندهها به توصیف غیر مستقیم متوسل میشوند و از توصیف مستقیم معمولاً فاصله میگیرند ، یعنی امروز نویسندهها شخصیتها را به گفت وگو و عمل وادار میکنند یا فضاهایی را تصویر میکنند تا خواننده خود از خلال تصویرها ، رفتارها و حرفها وضع و موضوع را درک کند .

توصیف مستقیم :
در توصیف مستقیم مهمترین نکتهای که باید به خاطر داشته باشیم این است که زیاد حرافی نکنیم ، مختصر و مفید بنویسیم با جملههای ساده و دقیق . چخوف نویسنده شهیرروس مثال جالبی در این زمینه دارد ، او میگوید : وقتی مینویسیم (مردی روی چمن نشست) خواننده مطلب را سریع میگیرد و اجازه تخیل دارد اما اگر بنویسیم «مردی کوتاه قد و باریک اندام با ریش حنایی رنگ بیسو صدا و با کمرویی درحالی که با ترس به اطراف نگاه میکرد روی چمن سبزی که قبلاً توسط رهگذران لگدمال شده بود ،نشست» این جمله مستقیماً و آناً به ذهن خواننده نمینشیند و به او اجازه تخییل را نمیدهد .
به چند نمونه توصیف مستقیم که ذیلاً آمده است توجه کنید « دکتر وارد سلف سرویس بیمارستان شد ، کتش را درآورد در کنار پنجره نشست ، خسته بود ، از بیماران زیادی عیادت کرده بود و امیدوار بود نیمساعتی بعد از ناهار استراحت کند .»
توجه کنید در مثال فوق ،شخصیت مشخص است که دکتر است مکان هم سلف سرویس بیمارستان، زمان نیز ظهرات حالت روحی دکتر نیز مستقیماً توصیف شده است ، بنابراین ما با یک توصیف مستقیم سر وکار داریم .

توصیف غیر مستقیم :
در داستاننویسی باید به یاد داشته باشیم که در دادن اطلاعات داستان نباید لذت کشف را از خواننده بگیریم ، یعنی باید اطلاعات را به گونهای به خواننده منتقل کنیم که او خودش موضوع را کشف کند مثلاَ به جایی که بنویسیم هوا گرم بود و یا شخصیت گرمش شده است . می نویسیم : با ریگهایی از عرق پشت پیراهنش را لککرده بود . از نور خورشید چشمانش را بست، دگمه یقه پیراهنش را باز کرد و تلوتلوخوران خودش را زیر سایه درخت کنار جاده کشاند.
و یا مثلاً بجایی که بنویسیم ، مرد دندانهای سیاهی داشت که یک توصیف مستقیم است مینویسیم: وقتی مرد میخندید و دندانهایش را نشان میداد به نظر میرسید انبوهی از غذاهای فاسد و کپکزده را در دهانش ذخیره کرده است و یا انگار یک شیشه جوهرسیاه در دهان مرد خالی کرده بودند .یک بار دیگر تکرار میکنم هیچگاه خواننده را ابله فرض نکنید ، اجازه بدهید تخیلش را به کار بیندازد ، بگذارید خودش چیزهایی را کشف کند ، در دادن اطلاعات نباید لذت کشف را از خواننده گرفت .
همانطور که گفته شده توصیف غیر مستقیم بر سر طرق به انجام میرسد ، گفت وگو ، از خلال تصویرها و فضاها و از راه عمل ، کنش و رفتارها ، در انتهای مبحث این هفته از هر سه شکل توصیف غیرمستقیم مثالهایی آورده شده است .

توصیف غیرمستقیم از طریق گفت و گو :
زبان با عصبانیت گفت : از جان من چه میخواهی چرا مزاحم میشوی ، هرچه داشتم را صرف مصرف الکل کردی ….
(مرد گفت) : ولی احتیاج دارم ….خواهش میکنم …. مریضم.
زن گفت : بگو ببینم پولی را که از پدرم گرفتی چه کردی ؟
- رد کردم.
+ برای چه؟
- من گدای صدقهبگیر نیستم.

توصیف غیرمستقیم از خلال تصویرها و توصیفها فضاها :
گامهای بلند و لاابالی بر میداشت ، همین طور که میگذشت خانه ملا اسحقجمو را شناخت ، بیدرنگ از پلههای نمکشیده آجری آن داخل حیاط کهنه و دود زده شد که دور تا دور آن اتاقهای کوچک با پنجرههای سوراخ سوراخ مثل لانه زنبور داشت . روی آب حوض ، خمه سبز بسته بود .بوی ترشیده با بوی پرک و سردابههای کهنه درهوا پراکنده بود .

توصیف غیرمستقیم از راه عمل و رفتار :
دخترک سطلی را که در دستش بود پرت کرد روی زمین طوری که آبهای توی سطل بیرون پاشید و شتگهای آب سر تا پای خودش و مادرش را خیس کرد . بعد هم جیغ کشید و پلهها را دو تا یکی بالا رفت صدای به همخوردن در اتاق از طبقه بالا مادرش را که مات مانده بود به خود آورد
.

 


لزوم آموزش حین ازدواج به زوج های جوان


لزوم آموزش حین ازدواج به زوج های جوان
آموزش های حین ازدواج به زوج های جوان سبب افزایش میزان رضایت آنهااز زندگی
زناشویی می شود به گفته پژوهشگران آموزش های حین ازدواج یکی از مهم ترین
روش های پیشگیری از ناسازگاری های زندگی زناشویی و طلاق و همچنین تحکیم
زندگی در زوج های جوان است چندی پیش دکتراکبررهنماپژوهشگرگروه علوم تربیتی
دانشگاه شاهد با بررسی 40 زوج جوان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر
تهران و مقایسه آنها با 40 زوج جوان دیگرسودمندی آموزش های حین ازدواج را
برمیزان موفقیت زندگی زناشویی آن هامورد ارزیابی قرار داد نتایج این بررسی
حاکیست م,م آموزش های حین ازدواج تاثیر مثبتی بر میزان رضایت افراد از زندگی
زناشویی دارد 

 


اختلال عملکرد جنسی درزنان، علل و راه حل

اختلال عملکرد جنسی درزنان، علل و راه حل

بسیاری از زنان در دوره‌ای از زندگی خود یک مشکل جنسی را تجربه می‌کنند. برخی آمارها نشان می‌دهد که حداقل 4 نفر از هر10 زن یکی از انواع مشکلات جنسی را در طول زندگی تجربه می‌کنند که در اصطلاح پزشکی، به همه آنها <اختلال عملکرد جنسی> گفته می‌شود.
به تازگی برخی از شرکت‌های دارویی ادعا کرده‌اند دارویی برای تحریک میل جنسی زنان در دست ساخت و بررسی دارند که یک ماده استنشاقی است و بر مغز اثر تحریکی دارد. <برومولانوتاید> که به اصطلاح ویاگرای زنانه نام گرفته در زنانی که کاهش میل و انگیزش جنسی دارند، می‌تواند مفید واقع شود. البته این دارو مانند ویاگرا عمل نمی‌کند (ویاگرا جریان خون اعضای تناسلی را افزایش می‌دهد) بلکه باعث آغاز و تسهیل تحریک جنسی می‌شود. اگر چه راه‌های درمانی ساده‌تر هم وجود دارد، متاسفانه با وجود شیوع اختلالات جنسی، هنوز مبتلایان از مطرح کردن مشکلات خود حتی با پزشک خودداری می‌کنند. تداوم مشکلات جنسی در یکی از مراحل پاسخ جنسی، طولا‌نی شدن اختلال عملکرد جنسی نام می‌گیرد که در فرد ایجاد اضطراب کرده و اثر منفی بر روابط زناشویی او می‌گذارد. البته اضطراب هم خود باعث تشدید و ادامه اختلال می‌شود. اگر چه عوامل متعددی موجب این اختلال در زنان می‌شوند اما قابل درمان هستند ولی متاسفانه به دلیل شرم از در میان گذاشتن این مشکلات با پزشک یا مشاور، حتی آسان‌ترین راه درمان (یعنی آشنایی با ساختار بدنی و عملکرد طبیعی بدن در زمان فعالیت جنسی) نیز مورد غفلت واقع شده است. 

کدام مرحله؟ کدام درد؟
 
اختلال عملکرد جنسی در زنان به چند گروه تقسیم می‌شود که گاهی با هم تداخل پیدا می‌کنند و همراه می‌شوند. در اختلال میل جنسی که شایع‌ترین نوع این اختلالات در زنان است، میل جنسی کم یا قطع می‌شود. نوع دیگری از اختلا‌لا‌ت که در آن ممکن است میل جنسی سر جای خود باشد اما فرد قادر به حفظ و ادامه انگیزش جنسی نباشد و یا با وجود میل به این امر، تحریک نشود، اختلال انگیزش جنسی است.
در اختلال ارگاسمیک با وجود تحریک و انگیزش کافی زن نمی‌تواند به اوج لذت جنسی (ارگاسم) برسد. اگر زنی دچار انقباض غیرارادی عضله مهبل (واژینسیموس) یا درد آلت تناسلی قبل، بعد یاهنگام مقاربت شود، دچار اختلال درد جنسی شده است. اگر چه اختلال عملکرد جنسی در زنان در تمام سنین ممکن است رخ دهد اما بیشتر در زمان عدم تعادل هورمونی مانند بارداری، بعد از زایمان (شیردهی) و پیش از یائسگی شایع است. گاهی هم بیماری‌های جدی مانند سرطان، عامل این اختلال است. 

 

چرا و به چه علت؟

عوامل متعددی در ایجاد پاسخ جنسی زنان دخیل هستند از جمله فیزیولوژی، انگیزه‌ها، تجربه‌ها، باورها، روش زندگی و روابط که اگر هرکدام از این اجزاء‌ دچار مشکل شود، می‌تواند بر عملکرد جنسی و در پی آن روابط زناشویی تاثیر منفی بگذارد. گاهی نارضایتی‌های بیان نشده در حضور اختلالات عملکرد جنسی می‌تواند باعث تیرگی روابط زن و شوهر و حتی جدایی شود.

شرایط فیزیکی و ساختاری می‌تواند یکی از عوامل مشکلات جنسی باشد. مثلا التهاب مفاصل، مشکلات ادراری و روده‌ای، جراحی لگن، خستگی، سردردها یا دردها و اختلالات عصبی دیگر از جمله ام.اس می‌توانند علت ماجرا باشند. گاهی هم مصرف داروهای خاصی از جمله ضدافسردگی‌ها داروهای فشار خون، آنتی ‌‌هیستامین‌ها و داروهای شیمی ‌‌درمانی، می‌توانند میل جنسی و توانایی رسیدن به ارگاسم را کاهش دهند. گاهی عوامل هورمونی مانند کاهش سطح استروژن در دوران پیش از یائسگی ممکن است منجر به تغییراتی در بافت ناحیه تناسلی و پاسخ جنسی شوند. در این حالت چین‌های پوستی ناحیه (لابیا) نازک و چروک می‌شود و بخش بیشتری از کلیتوریس در معرض قرار می‌گیرد و این مسئله موجب کاهش حساسیت کلیتوریس می‌شود. به ‌علاوه به‌دلیل نازک شدن و کاهش قابلیت ارتجاعی پوشش ناحیه، مهبل تنگ‌تر می‌شود به‌خصوص زمانی که فعالیت جنسی کم یا قطع شده باشد. در ضمن تورم طبیعی و نرم و لیز شدن مهبل در طول تحریک جنسی به کندی صورت می‌گیرد و این عوامل موجب درد و ناراحتی در طول مقاربت می‌شود.
عوامل روانی و اجتماعی هم در ایجاد این مشکل نقش دارند. مشکلات انگیزشی مثل اضطراب، افسردگی یا استرس و سابقه قرار گرفتن در معرض تجاوز جنسی از این جمله‌اند. گاهی هم در طول بارداری و پس از زایمان و شیردهی میل جنسی زنان کاهش می‌یابد. شاید علت روانی مسئله علاوه بر تغییرات هورمونی، تعدد وظایف زن و سردرگمی اوست. ایفای نقش همسر، خانه‌داری، شغل خارج از منزل و حتی گاهی نگهداری از والدین، در کنار هم سخت است. سن و وضعیت سلامت شوهر، احساس زن نسبت به همسر و نظر او نسبت به بدن خود و همسر، عوامل دیگری هستند که می‌توانند با سایر علت‌ها همراه شوند. گاهی هم به‌دلیل سخت‌گیری‌های خانوادگی‌، حتی روابط شرعی و مجاز نیز در فرد ایجاد احساس گناه کرده و او را دچار اختلال عملکرد جنسی می‌کند. 

 

کی برویم دکتر؟
 
وقتی که هر کدام از انواع مشکلات ذکر شده در روابط زناشویی به حدی تکرار یا تداوم می‌یابد که باعث آزار و اذیت می‌شود، باید برای بررسی علل فیزیکی و روانی به پزشک مراجعه کرد. برای حل مشکل ابتدا باید بیماری زمینه‌ای درمان شود مثلا اگر زنی اختلال هورمونی دارد یا دارو مصرف می‌کند باید درمان هورمونی قطع و تغییر دارو صورت گیرد.
گاهی معالجه این اختلال نیاز به دارو دارد اما در اغلب موارد درمان بدون نیاز به دارو انجام می‌شود. ابتدا باید با بهبود روابط بین خود و همسرتان، سلامت جنسی را تامین کنید. برای رسیدن به این هدف:
روابط خوبی با همسرتان داشته باشید: رابطه صادقانه و راحت با همسر می‌تواند در پیشرفت انگیزش و صمیمت کمک کند. بعضی زوج‌ها هیچ‌گاه راجع به مشکلات خود در روابط زناشویی با هم صحبت نمی‌کنند در صورتی که صحبت درباره آنچه ایجاد احساس خوب یا بد در فرد می‌کند می‌تواند به بهبود آن کمک کند.
می‌توانید از کتاب‌های موجود یا پیشنهادات پزشک کمک بگیرید تا در میزان میل جنسی خود و همسرتان تعادل برقرار کنید.  تغییرات سلامت ساز در زندگی خود ایجاد کنید. ورزش منظم و اوقات کافی برای تفریح و استراحت را فراموش نکنید. مصرف سیگار و الکل با ایجاد محدودیت و کاهش جریان خون اعضای تناسلی می‌تواند باعث کاهش انگیزش شود. ورزش‌های منظم هوازی می‌تواند بُنیه شما را قوی و روحیه‌تان را شاداب نگه دارد. یاد بگیرید که استرس‌های روزانه زندگی را با تمرکز از ذهن و بدنتان خارج کنید.
 
عضلات لگن خود را تقویت کنید: ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات کف لگن می‌تواند به حل برخی مشکلات انگیزشی و ارگاسمیک کمک کند. این ورزش‌ها که<کِگل> نام دارد، موجب تقویت عضلات درگیر در احساس لذت جنسی می‌شوند. ابتلا عضلات لگن خود را سفت کنید مثل اینکه می‌خواهید جلوی جریان ادرار را بگیرید، تا 5 بشمارید و سپس خود را شل کنید. این ورزش را روزانه چندین بار تکرار کنید.

مشاوره کنید: مشاوره و در میان گذاشتن مشکل با یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا با آموزش درباره پاسخ جنسی و روش‌های کمکی به راه‌حل مشکل دست یابید.

گاهی برای درمان بیماری زمینه‌ای یا تغییرات هورمونی به مصرف دارو نیاز دارید: اضطراب و افسردگی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و عصبی، جراحی شکمی و لگن و سرطان‌ها، عدم تعادل هورمونی در زمان حاملگی و شیردهی، مصرف قرص‌های ضدبارداری و دوران یائسگی و پیش از یائسگی مواردی هستند که نیاز به درمان دارویی یا تغییر دارو دارند. پس:

داروهایی که ایجاد عوارض اختلال جنسی می‌کنند را تغییر داده یا قطع کنید. (زیر نظر پزشک)
مشکلات تیروئید و سایر بیماری‌های هورمونی را با مراجعه به پزشک درمان کنید.
افسردگی و اضطراب خود را تا حد امکان با نظر پزشک درمان کنید.
با ورزش عضلات کف لگن را تقویت کنید.
توصیه‌های پزشک برای پیشگیری و درمان درد در مقاربت را انجام دهید. 

 

حرف آخر

در هر مرحله از زندگی شما تغییراتی در میل و انگیزش نسبت به روابط زناشویی ایجاد می‌شود. با پذیرش این تغییرات، تجربه بهتری را برای خود فراهم کنید. شناخت بدن و پاسخ طبیعی بدن شما نقش مهمی دارد. هر چه شما و همسرتان بیشتر راجع به بدن خود و نحوه عمل آن در روابط زناشویی بدانید، بهتر می‌توانید بر مشکلات خود چیره شوید. به‌خاطر داشته باشید که احساسات شما و آمادگی روحی‌تان به اندازه تحریکات و آمادگی جسمی می‌توانند در انگیزش شما نقش داشته باشند. بنابراین احساسات خود را آزادانه با شوهرتان در میان بگذارید


شخصیت افراد با انتخاب میوه مورد علاقه

شخصیت افراد با انتخاب میوه مورد علاقه
(روانشناسی شخصیت با انتخاب میوه مورد علاقه)

فرض کنید ظرفى پر از انواع میوه هاى مختلف جلو شماست. میوه مورد علاقه تان را بردارید ولى دقت کنید! ممکن است با انتخاب این میوه اسرار و رموز شخصیت شما به سرعت فاش شود. در حقیقت این تست روانشناسى به سادگى نشان مى دهد که شخصیت افراد مختلف نسبت به انتخاب میوه مورد علاقه شان چگونه است

سیب
اگر سیب میوه مورد علاقه شماست فردى افراطى هستید که از روى انگیزه آنى و بدون فکر قبلى کارى را انجام مى دهید. رک گو هستید و از مسافرت
لذت مى برید. مى توانید خیلى خوب رهبرى یک گروه را به عهده بگیرید و کارها را پیش ببرید. اشتیاق زیادى براى زندگى کردن دارید که این انگیزه شما از نظر اطرافیانتان بی همتاست

پرتقال
فردى صبور و پر طاقت هستید که اراده تان
بسیار قوى است. دوست دارید کارها را به آهستگى ولى بطور جدى انجام دهید. خجالتى هستید و نزد اطرافیانتان قابل اعتمادید. شریک زندگى خود را با دقت و تمام احساس قلبى تان انتخاب مى نمایید و از هر گونه مشاجره و ناسازگارى اجتناب مى کنید

هلو
رفتار دوستانه اى دارید. رک گو و پر حرف هستید که به جذابیت شما مى افزاید. رفتار ناشایست دیگران را خیلى سریع مى بخشید و فراموش مى کنید. براى رفاقت ارزش زیادى قائلید و رگه هایى از استقلال طلبى و بلند پروازى در شخصیت شما دیده مى شود که باعث شده شخصى زرنگ وفعال جلوه کنید. کمال طلب، احساساتى، صادق و با وفا هستید. به هر حال دوست ندارید همه امیال خود را در مقابل دیگران نشان دهید

گلابى
اگر تمام توجه تان را به کارى معطوف کنید مى توانید آن را با موفقیت انجام دهید. گاهى در انجام کارهایتان بى ثبات و متغیر هستید و مایلید که از نتایج سعى و تلاش خود خیلى سریع مطلع شوید. از شرکت در بحث هاى خوب و مفید لذت مى برید. بیطاقت هستید و زود هیجان زده مى شوید. با توجه به اینکه به سرعت دوستى هاى خود را بر هم مى زنید نگهدارى رفقا براى شما
چندان ساده به نظر نمى رسد

گیلاس
اگر گیلاس میوه مورد علاقه شماست زندگى همیشه برایتان شیرین نیست و اغلب با فراز و نشیب هاى زندگى مواجه مى شوید. به جاى داشتن درآمد جزیى به شیوه اى براى دریافت مقدار زیادى پول فکر مى کنید. ذهن خلاقى دارید و به دنبال فعالیت هاى
خلاقانه هستید. یک شریک زندگى صادق و باوفا محسوب مى شوید ولى ابراز احساسات برایتان کار ساده اى نیست. خانه شما در حکم پناهگاهتان است و از هیچ چیز به اندازه اینکه در کنار فامیل هاى نزدیک و افراد موردعلاقه تان باشید، لذت نمى برید

موز
فردى با محبت، ملایم،
خونگرم و دلسوز هستید. اغلب اوقات از کمبود اعتماد به نفس رنج مى برید و کمى احساس ترس در شما دیده مى شود. برخى مواقع مردم از اخلاق خوب شما سوءاستفاده مى کنند. شریک زندگى خود را تحت هر شرایطى که از نظر روحى و جسمى داشته باشید، مى پرستید و ارتباطات شما با دیگران در وضعیت متعادلی قرار دارد

نارگیل
جدى، متفکر و اندیشمند هستید. اگرچه از روابط اجتماعى تان لذت مى برید ولى در انتخاب شریک زندگى بسیار سخت گیر هستید. در کارهایتان سرسختى و سماجت دارید ولى لزوماً بى پروا نیستید. زیرکى، تیزهوشى و گوش به زنگ بودن از دیگر خصوصیات شخصیتى شماست. باید مطمئن شوید که در هر زمینه اى و بویژه از لحاظ شغلى در رأس امور قرار دارید. شریک زندگى شما باید فرد باهوشى باشد. احساسات در زندگى براى شما مهم است اما به طور حتم همه چیز نیست


انگور سیاه
بطور کلى فرد مؤدبى هستید. به سرعت عصبانى مى شوید ولى خیلى سریع به حالت اولیه باز مى گردید. از زیبایى در هر نوع آن لذت مى برید. فرد محبوبى هستید شما سرشت خونگرم و سخاوتمندى دارید. میل زیادى براى زندگى در شما موج مى زند و از انجام هر کارى که مى کنیم
لذت مى برید. شریک زندگیتان باید در هیجانات شما سهیم شود و از پیشنهاداتتان لذت ببرد

آناناس
به سرعت تصمیم مى گیرید و در انجام کارهایتان سریع و چابک هستید. تغییرات شغلى شما را نمى ترساند که این موضوع یکى از برترى هاى شخصیت شماست. توانایى استثنایى در
سازماندهى کارهایتان دارید و از حجم زیاد وظایف اطرافتان نمى هراسید. سعى دارید در روابط خود با دیگران متکى به نفس، صادق و درستکار باشید


حالا شما چه میوه ای را دوست دارید؟


آیا شما هم عقیده دارید که زشتها خوش شانس ترند


تبیان زنجان www.tebyan-zn.irآیا شما هم عقیده دارید که زشتها خوش شانس ترند؟

 زیبایی، با درنظر گرفتن اینکه امری نسبی است، یکی از امتیازات فیزیکی انسان‌ها به شمار می‌رود. امتیازی که بودن یا نبودنش، هر کدام، مشکل ساز است. کسی که از این امتیاز برخوردار نیست، در معرض خطر است؛ از حسرت گرفته تا حسادت؛ از افسردگی تا پرخاشگری و از انزوا تا جلوه‌فروشی. کسی که از این امتیاز برخوردار است هم، اگرچه شاید در نگاه اول به نظر نرسد، اما او هم در معرض خطر است.
عکس العمل جوامع گوناگون با فرهنگ های متفاوت نسبت به این مسئله یکسان‌ ‌نیست، اما به هر حال زیبایی فیزیکی هم، خود فرد و البته دیگران را بیشتر در معرض این خطر قرار می‌دهد که زیبا بودنشان همه فضایل انسانی دیگررا تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
زیبا بودن یا نبودن برای زنان و مردان تقریباً پیامدهای مشابهی دارد اما به واسطه برخی از‌ ‌ساختارهای فرهنگی تثبیت شده در اکثر جوامع، وظیفه زیبا بودن به عهده زن و مختص به او شناخته شده است و از همین‌رو زنان بیشتر در معرض این آفت‌ هستند. بازبینی وضعیت زنان زیبا به‌ ‌واسطه پاره‌ای از عوامل اجتماعی قابل توجه‌تر است و پایگاه و نقش غالب زنان در اجتماع، ازدواج یا وابستگی به یک مرد به‌عنوان تنها راه تحرک اجتماعی، شکل‌گیری شخصیت‌ ‌به‌ ‌عنوان شیء عینیت یافته و... از عوامل گوناگونی هستند که این مقوله را قابل تامل‌تر می سازند.

دردسر کودکان زیبا
شاید زیبایی به عنوان یک امتیاز برای زنان محسوب شود. درباره پیامدها و محاسن چنین ویژگی‌ای صحبت شده، اما معایب زیبا بودن زن در بستر اجتماع مقوله ای است‌ ‌که کمتر به آن توجه شده است. گاهی گوشه و کنار می شنویم که پدر و مادرها خیلی‌ ‌هم مایل نیستند دخترشان زیبا باشد.
حتی مثل‌های عامه هم به نوعی این مسئله را تقویت‌‌می‌کند، مثل اینکه <زشت‌ها شانسشان بهتر است> یا <مال به شبی و زیبایی به تبی بند است.> با این اوصاف، هر چند که بعضی به هر وسیله ای برای رفع نقایص هر چند اندکشان تلاش می‌کنند،‌ ‌اما بعضی از زنان نیزآرزو می‌کنند کمتر زیبا بودند.
زنانی که دارای‌ ‌زیبایی تاحدی بیش از معمولند، همیشه مورد توجه قرار می‌گیرند، حتی وقتی دختر بچه‌اند! همه به سر و گوششان دستی می‌کشند ومی‌گویند چه دختر قشنگی! محال است که کسی‌ ‌در مواجهه با چنین کودکانی از صفات دیگری مثل خوب بودن، باهوش بودن، منظم‌ ‌بودن، درسخوان بودن و... استفاده کند؛ حداقل در برخورد های اول! تنها زیبایی این کودکان است که جلب‌‌توجه می‌کند.
حتی به شوخی هم که شده در همان کودکی برایش همسر نامزد‌ ‌می کنند و... بسیاری از تعارفات معمول ایرانی که هنوز هم خیلی مرسوم است. به همین دلیل است که شکل گیری سالم شخصیت زنان زیبا تنها با مراقبت و تربیت دقیق والدین امکان پذیر است، اگرچه غالباً والدین ایرانی با کودکان خود مخصوصاً دختر بچه ها مثل عروسک زیبایی رفتار می‌کنند‌ ‌که قرار است برایشان کسب وجهه کند.
دختر بچه های زیبا، از همان دورانی که بیشترین نقش را در شکل‌گیری شخصیتشان دارد، بیشتر از آنکه خود را‌ ‌بعنوان یک انسان یا زن بشناسند، تصویری چون یک عروسک فریبنده از خود می‌سازند و به واسطه یادگیری وشرطی شدن، حتی در دوران بزرگسالی نیز با تکیه بر فیزیک خود در اجتماع حضور می‌یابند و همین فرآیند بی رحمانه در مورد دختر بچه های زیبا باعث تضعیف دیگر نقش‌های اجتماعی لازم برای یک انسان‌‌کامل می شود.
مصادیق متنوعی‌ ‌برای بزرگسالی این کودکان هم می توان ذکر کرد، مثل ازدواج زود هنگام، توقع تایید و تشویق ازسوی همه افراد، ضعف در مهارت‌های اجتماعی وعدم خودشکوفایی، ترس از خدشه‌ ‌دار شدن زیبایی، احساس عدم امنیت، بی‌اعتمادی نسبت به مردان نا‌آشنا، مورد غضب و‌ ‌حسادت واقع شدن، مورد شک و سوء ظن بودن و...
تجربیات این زنان تا حدی متفاوت با‌ ‌زنان معمولی است. حتی گاهی محدودیت‌ها، بدبینی‌ها و نگاه انسان‌های دیگر به واسطه نظام ارزشی وقالب‌های ذهنی که به ایجاد تنگناهای مالی‌ ‌و اجتماعی می‌انجامد، نهایتاً باعث تن دادن فرد به خواسته‌های جامعه شود.

 


مردان بیشتر از زنان درگیر عشق می شوند

مردان بیشتر از زنان درگیر عشق می شوند


لابد گاهی از خود پرسیده‌اید که چه چیز باعث می‌شود تا زنان بخواهند مرتب درباره وقایع زندگی روزمره‌شان با همه صحبت کنند، در حالی که مردان عمدتا درون‌گراهستند و حال و حوصله صحبت در مورد اتفاقات زندگی روزمره‌شان را ندارند؟ چرا مردان عمدتا وقت آزاد خود را صرف کار کردن با کامپیوتر و یا خواندن مجلات ورزشی می‌کنند در حالی که زنان بیشتر ترجیح می‌دهند به اخبار رسیده از این و آن بپردازند و یا سعی کنند روابطشان با دیگران برازنده و معقول به‌نظر برسد؟ چرا مردان و زنان از روابطشان با یکدیگر چیزهای متفاوتی را طلب می‌کنند؟ شاید علت، تفاوت‌های بنیادین در مغز مردان و زنان باشد.

در بررسی نمونه‌ای از تفاوت‌های رفتاری، محققان دانشگاه باث‌ متوجه شدند احساس درد در زنان و مردان متفاوت است. مردان در مواجهه با درد بیشتر به این فکر می‌کنند که چگونه از شر آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن خلاص شوند اما در مقابل، زنان بیشتر درگیر پاسخ احساسی‌شان نسبت به آسیب هستند که این خود ممکن است باعث شود تا آنها درد را شدیدتر احساس کنند.
 
برای مقابله با ناراحتی ناشی از طلاق نیز تفاوت دو جنس به خوبی مشهود است. زنان توانایی بیشتری برای تطابق با موضوع دارند. تحقیقی که در یورکشایر انجام شد نشان داد زنان در مقابله با تمامی مراحل مختلف قطع رابطه از مردان قوی‌تر هستند. 61 درصد از زنان اظهار داشتند که در طی 2 سال اول بعد از طلاق، آنها بسیار خوشحال‌تر از موقعی بودند که هنوز در حال زندگی مشترک بودند در حالی که فقط 51 درصد از مردان نظر مشابهی را داشتند.

دکتر فرانک تالیس روان‌شناس بالینی معتقد است یافته‌های فوق را می‌توان به وسیله تفاوت‌های مشخصی که در مغز دو جنس وجود دارد، توجیه کرد. در سیر تکاملی، زنان بیشتر اهل معاشرت و رفتارهای اجتماعی هستند، چرا که به هر حال این زنان هستند که بچه‌ها را بزرگ کرده و آنان را برای رویارویی با اجتماع آماده می‌کنند. آنها دارای مهارت‌های برقراری ارتباط‌اجتماعی هستند که مردان فاقد آن هستند و این‌ مهارت‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا از طریق احساساتشان صحبت کرده و با دوستان و خانواده‌شان راحت‌تر ارتباط برقرار کنند در حالی که مردان کمتر قادر به برقراری رابطه اجتماعی مناسب حتی با دوستانشان هستند و در هنگام ناراحتی‌های احساسی، به‌جای مواجهه با مورد ناراحت‌کننده، بیشتر سعی می‌کنند آن را از هر طریق ممکن و لو اینکه در درون خود بریزند، به حداقل برسانند. شاید یک دلیل علمی برای این موضوع این باشد که مغز مردان طوری تنظیم شده که به‌صورت سیستماتیک و تحلیلی عمل کند، در حالی که مغز زنان بیشتر در مورد احساسات تنظیم شده است. در تحقیق یورکشایر این‌طور به‌نظر رسید که مزیت‌های ذاتی فوق، نقش مهمی در زندگی جنس موِنث داشته باشند؛ در طی چند سال اول پس از طلاق، زنان روابط بیشتری با دوستانشان برقرار و وقت بیشتری صرف خانواده‌‌شان کردند و به‌دنبال مشاوره‌ها و درمان ناراحتی‌هایشان بودند در حالی که مردان غالبا به‌دنبال لذت‌های موقتی بودند. عمدتا پس از به هم خوردن یک رابطه زناشویی، مردان برای حفظ اعتماد به نفسشان به‌دنبال رابطه جدید هستند به‌جای آنکه فکر کنند چرا ازدواجشان با شکست مواجه شده است.
 
علاوه بر این، برخلاف عقیده عمومی، در یک رابطه دوطرفه، مردان بیشتر از زنان درگیر عشق می‌شوند چرا که براساس بررسی‌ها مردان بیشتر از زنان تمایل دارند تا غریزه‌شان را برای رسیدن به فردی که او را جذاب و دلربا می‌دانند، ارضا کنند. از طرف دیگر، زنان بیشتر از طریق برنامه‌ریزی‌شده‌تری عاشق می‌شوند که تحت تاثیر سیر تکاملی‌شان است. آنها بیشتر به‌دنبال شریکی هستند که مراقب آنها بوده و قادر باشد خانواده‌شان را هم ازنظر مالی و هم ازنظر عاطفی تامین کند. زنان در رابطه‌شان با طرف مقابل علاوه بر جذابیت‌های فیزیکی، به‌دنبال مهربانی و سخاوت نیز هستند.

البته دکتر تایس خاطر نشان می‌کند فشارهایی نیز در اجتماع وجود دارند که باعث می‌شوند مردان و زنان به سوی شیوه‌های رفتاری برنامه‌ریزی‌شده‌شان هل داده شوند. در اجتماع، مردان بیشتر تشویق می‌شوند تا احساسات خود را کنترل کرده و تابع آن نباشند. شاید کنترل‌ احساسات در قرون گذشته و به‌ویژه در جنگ‌ها برای مردان خوب بوده باشد، اما در کل کنترل کردن احساسات برای شکل‌دهی یک رابطه زناشویی کار جالب و مفیدی نیست.
 
در سمت مقابل، زنان در اجتماع غالبا به سوی شیوه رفتاری رانده می‌شوند که در طی آن از زنان بیشتر انتظار می‌رود ملایم‌‌تر و مهربان‌تر باشند که این خود موجب می‌شود برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه برایشان آسان‌تر باشد.به همین دلیل زنان بیشتر از مردان به اطمینان کلامی اهمیت می‌دهند.
در تمام موارد ذکر شده سعی شده کارهای پیچیده مغزی تا حد بسیار زیادی ساده شوند. البته باید توجه داشت هیچ زن و مردی تمام خصوصیاتی که محققان در مورد مغز زن و مرد می‌گویند را ندارد. اغلب مردم مغزهای متعادلی دارند که دارای مقادیر مساوی از خصوصیات مردانه و زنانه است. حتی برخی از افراد دارای مغزهایی هستند که رفتاری خلاف جنس آنها دارد.

دکتر تایس معتقد است تفاوت دو جنس هم در روابط سالم و هم در روابط شکست خورده کاملا مشهود بوده و باید به‌دقت بررسی شود. موارد اختلاف زیادی بین دو جنس وجود دارند اما اگر موردی به‌طور عمده و در میان تعداد زیادی از افراد صحیح بود، می‌تواند کمک‌کننده باشد، به‌ویژه به این دلیل که شما بفهمید و بدانید آن موضوع، یک رفتار عمومی است و یک مورد ناخوشایند و یا شخصی نیست و شما نباید احساس بدی در این مورد داشته باشید. به‌عنوان مثال، ممکن است در اختلاف زناشویی، مرد آرام و ساکت باشد ولی این بدان معنا نیست که وی عصبانی شده است، بلکه معنای عمده آن این است که مغز آن مرد بهتر می‌تواند مسئله را درون خود و با آرامش حل و فصل کند.

به‌طور مشابه، چنانچه زنی برای صحبت‌کردن و مباحثه پافشاری می‌کند، نباید فکر کرد علت آن بهره‌برداری از نق‌زدن‌های مداوم است، بلکه این غریزه وی است که از او می‌خواهد تا برای برقراری ارتباط و نشان دادن احساسش صحبت کند. اگر شما این تفاوت‌ها را قبل از اینکه موردی پیش بیاید درنظر بگیرید، حتما رابطه راحت‌تر و درک بهتری از طرف مقابل خواهید داشت و متوجه خواهید شد که کار مغزهای متفاوت زن و مرد به کمک یکدیگر کامل می‌شود.