سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنهایی سخته مرگه

.................
صفحه خانگی پارسی یار درباره

کمک های اولیه دهان و دندان در خانه

 

در اکثر خانه ها جعبه ی کوچکی حاوی مواد و وسائل لازم برای درمان و کنترل دردها و جراحت های بدن وجود دارد، اما آیا تا کنون به این فکر بوده اید که در هنگام ایجاد یک دندان درد یا شکستن یک دندان یا سوختگی زبان ناشی از نوشیدن چای داغ چه اقداماتی باید انجام دهید و به چه وسائلی نیاز دارید؟




جراحت ها و اورژانس های دهان و دندان در کودکان و بزرگسالان بسیار شایعند. شما می توانید با تهیه کردن چند وسیله و ماده ساده از داروخانه، به راحتی یک “جعبه کمک های اولیه دهان و دندان” را فراهم کنید.



با وجود اینکه این جعبه کمک های اولیه نمی تواند جایگزین درمان اصلی و تخصصی شود، ولی می تواند برای کنترل اورژانس های دهان و دندان جزئی و جلوگیری از پیشرفت آن ها، تا دسترسی به دندانپزشک کارساز باشد.
برای جمع آوری و فراهم آوردن این جعبه کمک های اولیه در قدم اول تهیه مواد زیر از داروخانه پیشنهاد می شود: نخ دندان، مسواک، باند استریل، گاز استریل، آسپیرین، سرم فیزیولوژی، پارافین(ترجیحا موم دندانپزشکی)، دستکش یک بار مصرف، یک محلول دهانشویه اکسیژنه و محلول Colgate Orabase Sothe-N-Seal. وجود وسائلی چون پنس و آینه یک بار مصرف دندانپزشکی در این جعبه نیز در خیلی موارد کمک کننده و مفید است.




شایع ترین اورژانس های دندانپزشکی و روش درمان و کنترل موقتی آن ها در خانه:



دندان درد:



چنانچه دندان شما فقط به غذاهای سرد یا داغ یا شیرین حساس است، با آب ولرم دهانتان را بشویید و با نخ دندان مواد غذایی بین دندان ها را پاک کنید و به آرامی دهانتان را با آب ولرم مسواک بزنید و در اولین فرصت برای ترمیم(پر کردن) دندان تان به دندانپزشک مراجعه کنید.

اما اگر درد شما شدید است و یا همراه با تورم است، یک کیسه حاوی یخ(کمپرس سرد) را به مدت 20 دقیقه روی گونه قرار دهید و به مدت 20 دقیقه آن را بردارید. این کار را متناوبا تا رسیدن به دندانپزشک تکرار کنید. از گرما دادن موضع بپرهیزید. یک یا دو عدد آسپیرین بخورید. اگر نیمه شب است و به استراحت نیاز دارید، به هنگام خواب سعی کنید که سر شما بالاتر از بقیه بدنتان قرار گیرد و ترجیحا روی مبل یا صندلی به حالت نیمه نشسته بخوابید. قطعا نیازی به یادآوری بنده نیست و در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه خواهید کرد!




فرو رفتن جسم خارجی در بین دندان ها:


اگر جسم خارجی قابل رویت است آن را با پنس دندانپزشکی بیرون بیاورید ولی اگر قادر به دیدن آن نیستید سعی کنید که آن را با نخ دندان بیرون بیاورید. پس از بیرون آوردن جسم خارجی حتما آب را به شدت در دهانتان غرغره کنید تا باقیمانده اجسام خارج شوند. سعی نکنید که جسم خارجی را با جسم نوک تیز بیرون بیاورید. اگر عمق فرورفتگی جسم زیاد است و نمی توانید آن را خارج کنید به دندانپزشک مراجعه کنید.



زخم های سطحی دهان ناشی از تحریکات فیزیکی و شیمیایی:


این زخم های سطحی در سطح داخلی گونه، لثه و زبان به وجود می آیند. ممکن است بر اثر گاز گرفتن گونه، مسواک زدن شدید، خوردن غذاهای داغ و یا تحریکات ناشی از براکت های ارتودنسی ایجاد شوند. یک محلول دهانشویه اکسیژنه با حباب هایی که ایجاد می کند باعث تمیز کردن زخم از خرده های مواد غذایی می شود. محلول Colgate Orabase Sothe-N-Seal نیز با پوشاندن سطح زخم باعث التیام و کاهش درد زخم می شود.



بیرون افتادن دندان از دهان:


این اورژانس در کودکان بسیار شایع است. در صورت امکان دندان بیرون افتاده را پیدا کنید. آن را با سرم فیزیولوژی بشویید و آن را در یک لیوان شیر یا سرم فیزیولوژی یا بزاق خود بیمار قرار داده و سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. به هیچ عنوان سعی در تمیز کردن و لمس کردن ریشه دندان نکنید و آن را از ناحیه تاج دندان بگیرید. یک قطعه گاز استریل بر روی محل دندان در دهان قرار دهید و به مدت 5 دقیقه فشار دهید تا خون ریزی کاهش یابد. در بسیاری از موارد دندانپزشک با شستشوی مناسب محل، دندان را دوباره در محلش می کارد و در طولانی مدت دندان قابل نگهداری است. نکته طلایی برای نجات دادن جان این دندان، زمان است. اگر شما بتوانید کودکتان را در کمتر از 30 دقیقه به یک کلینیک دندانپزشکی برسانید، احتمال اینکه بتوان درمان موفقیت آمیزی برای این دندان انجام داد، بیش از 90 درصد خواهد بود.



شکستن دندان:


سریعا محل دندان مورد نظر را با سرم فیزیولوژی بشویید. یک کیسه حاوی یخ را بر روی موضع قرار دهید. اگر دندان دارای یک لبه تیز شده است که باعث آزار گونه و زبان می شود، با پارافین یا در صورت امکان موم دندانپزشکی لبه تیز را بپوشانید و به دندانپزشک مراجعه کنید.

گاز گرفتن زبان یا گونه: یک گاز استریل را برای کنترل خونریزی به مدت 15 تا 20 دقیقه با فشار نگه دارید. پس از قطع کامل خونریزی و ایجاد لخته، محل زخم را با سرم فیزیولوژی بشویید. اگر خونریزی کنترل نشد یک گاز استریل را با سرم خیسانده و در محل برای مدت 30 دقیقه نگه دارید. اگر خونریزی غیر قابل کنترل بود باید سریعا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.


گاز گرفتن زبان یا گونه:



یک گاز استریل را برای کنترل خونریزی به مدت 15 تا 20 دقیقه با فشار نگه دارید. پس از قطع کامل خونریزی و ایجاد لخته، محل زخم را با سرم فیزیولوژی بشویید. اگر خونریزی کنترل نشد یک گاز استریل را با سرم خیسانده و در محل برای مدت 30 دقیقه نگه دارید. اگر خونریزی غیر قابل کنترل بود باید سریعا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.


جدیدترین روش درمان سرطان

جراحی رادیویی ( رادیو سرجری)
یکی از بهترین و موثر ترین روشهای درمان توده های متمرکز سرطانی است که در غالب موارد به مراتب کم خطر تر و موثر تر از جراحی باز است . جراحی رادیویی با تابانیدن اشعه با قدرت بسیار بالا بر توده سرطانی، باعث نابوده تومورهای سرطانی می‌شود .با استفاده از جراحی رادیویی عوارض بعد از عمل تا نزدیک به صفر کاهش پیدا میکند و از آسیب به بافتهای سالم جلوگیری میشود و درصد موفقیت در این روش بسیار بالاتر از روش تهاجمی ( جراحی باز ) است

سایبرنایف در حال حاضر پیشرفته ترین ، پرقدرت ترین و دقیق ترین تکنولوژی جراحی رادیویی در جهان میباشد که قابلیت شگفت انگیزی در نابودی تومورهای مغزی ، ریه ، پروستات ، ساقه مغز ، مخچه و ... دارد .سایبرنایف قابلیت آن را دارد که تومورهایی را نابود کند که هیچگاه جراحان تصور درمان آن را نداشتند و یا در منطقه ایی قرار دارد که دست جراح به آن نمیرسد
سایبرنایف همکنون در بیش از 18 کشور جهان و 150 مرکز فوق تخصصی سرطان از این تکنولوژی برای درمان انواع تومورهای سرطانی استفاده میشود و تخمین زده میشود از سال 2005 تا کنون بیش از 50 هزار بیمار از توسط سایبرنایف درمان شده اند هرچند که بدلیل جدیدبودن تکنولوژی بسیاری از پزشکان ایرانی آشنایی کاملی با این تکنولوژی ندارند
سایبرنایف با بازوی روباتیک خود بر روی بدن بیمار حرکت میکند و با قدرتی فوق العاده از جهات مختلف به تومور سرطانی حمله میکند و باعث نابودی تومور و متوقف کردن تکثیر سلولهای سرطانی میگردد بدون اینکه به بافتهای سالم بدن بیمار آسیبی برساند . این روبات پیشرفته قابلیت اسکن لحظه ایی از محل تومور را نیز داراست و این بدین معناست که در هر لحظه محل تومور را اندازه گیری میکند و اگر بیمار کوچکترین حرکتی داشته باشد خطایی در نابودی تومور بوجود نخواهد آمد . همچنین این روبات قابلیت تنظیم خود با نفس کشیدن بیمار را نیز دارد و این قابلیت در تومورهای ریه بسیار حیاتیست چراکه که بیمار میتواند در حین نفس کشیدن تحت عمل جراحی رادیویی قرار بگیرد و نیازی به حبس کردن نفس بیمار نخواهد بود
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نتایج درمان با سایبر نایف :
درمان با سایبرنایف



(عکس سمت چپ: قبل از درمان با سایبرنایف , عکس سمت راست: چهار هفته پس از درمان با سایبرنایف)
در این نمونه بیمار زنی 46 ساله میباشد که مبتلا به سرطان سینه و متاستاز در c2 میباشد. او دچار بیماری تهدید کننده ای بوده و در ابتدای درمان کاملا فلج بوده است. این بیمار در 1 ساعت درمان تحت رادیوسرجری سایبرنایف قرار گرفته است.
چهار هفته پس از سایبرنایف توده سرطانی دیگر قابل رویت نیست ( عکس سمت راست). بیمار اکنون قادر به راه رفتن است و زندگی عادی خود را دارد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
مراکز مجهز به سایبرنایف :


همکنون بسیاری از مراکز پیشرفته درمان سرطان در دنیا به سایبرنایف مجهز است که البته بسیاری از آنها در آمریکا و اروپا پراکنده میباشد .
بیمارستان فوق تخصصی سرطان بیکن در مالزی با سرمایه گذاری بسیار خوبی این دستگاه پیشرفته را که حدودا ده میلیارد تومان قیمت دارد خریداری کرده و امکانات خوبی نیز برای بیماران فارسی زبان خود در نظر گرفته اند به نحوی که در طی درمان در کنار بیماران میباشند و هماهنگی های مسافرتی را نیز انجام میدهند.

همچنین قیمت هایی که برای درمان با سایبرنایف تعیین شده به نسبت دیگر کشورهای دنیا مناسب تر است .


بیماران میتوانند از طریق آدرس وبسایت این بیمارستان

یا با مشاوران فارسی زبان بیمارستان به صورت مستقیم از ایران به شماره تلفنهای 0060129767342 و یا 0060129767310 تماس بگیرند و مدارک خود را جهت بررسی ارسال کنند . در صورت داشتن هر گونه سوال همچنین میتوانید به ایمیل زیر تماس بگیرد
iran@beaconhospital.com.my

وقتی به تجهیزات پیشرفته بیمارستان بیکن نگاهی میاندازیم میتوان گفت که تمامی تجهیزات درمان و تشخیصی سرطان از جمله که میتواند سرطان را در مراحل بسیار اولیه شناسایی کند در این بیمارستان وجود دارد که جای این دستگاه ها و چنین بیمارستان پیشرفته ایی در ایران خالیست.


علائم ابتلا به دیابت

علائم ابتلا به دیابت
دیابت، گلوکز و قند خون بالا
دیابت یکی از مشکلات سوخت و ساز گلوکز است، گلوکز عنصری اساسی است که انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. این بیماری باعث نقص در تولید انسولین توسط پانکراس می‌شود یا عدم ظرفیت سلول ها در استفاد? درست از گلوکز را با خود به همراه خواهد داشت.

در این دو مورد، گلوکز در خون انباشته می‌شود و قند خون بالا را پدید می‌آورد.
باید میان دیابت نوع 1 یا دیابت وابسته به انسولین و دیابت نوع 2 تمایز قائل شویم، دیابت نوع 1 اغلب کودکان و افراد تازه بالغ را مبتلا می‌کند، و مشخص? آن این است که پانکراس این افراد یا انسولین نمی‌سازد یا به میزان کافی تولید نمی‌کند، دیابت نوع 2 که دیابت چرب نیز نامیده می‌شود، و رایج تر است، اغلب بعد از 40 سالگی بروز پیدا می‌کند و نتیج? آن مقاومت بدن در برابر انسولین است.

و در نهایت دیابت حاملگی که در طی دوران بارداری ظاهر می‌شود و اغلب بعد از زایمان از بین می‌رود.

موارد ابتلا به دیابت دائماً در حال افزایش است و مدام افراد جوان تر را مبتلا می‌کند. شیو? تغذیه و زندگی ما علت اصلی این افزایش است. دیابت عوارض متعددی دارد.

در واقع قند خون بالا به رگ های خونی صدمه می‌زند و عوارض عروقی متعددی دارد که گاهی اوقات بسیار شدید اند، از جمله: بیماری های قلبی عروقی، نوروپاتی (که عصب ها را مبتلا می‌کند)، نارسایی کلیوی، رتینوپاتی (که اغلب اعصاب چشم را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد)، زخم شدن پاها و عفونت های عود کننده.

نشانه های دیابت چیست؟
علائم تمام انواع دیابت یکسان است. با این حال دقت داشته باشید که در دیابت نوع 2، علائم اغلب فریبنده تر هستند. در واقع، اغلب دیابت برای مدتی طولانی خاموش است و با تأخیر و با علائم غالباً نهفته و نه چندان خاص، خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که اغلب دیابت دیر تشخیص داده می‌شود و به خاطر پیچیدگی هایش، بیشتر اوقات به طور تصادفی هنگام آزمایش برای یک بیماری دیگر تشخیص داده می‌شود.

و اما علائم:

تمایل به ادرار کردن های متعدد (روز و شب)؛
تشنگی شدید؛
افزایش گرسنگی؛
خستگی یا ضعف شید؛

لاغر شدن؛
عفونت های عود کننده که پوست، لثه، مثانه، فرج و آلت تناسلی مردان را مبتلا می‌کنند؛
التیام یافتن نامناسب؛
بی حسی و سوزش دست ها و پاها.
این موارد هم نشانه هایی هستند که دیابت را مشخص می‌کنند:
مشکلات بینایی (تاریکی دید)؛
درد یا کوفتگی پاها؛
ناتوانی؛
آسیب های قلبی یا عروقی.
عوامل خطرزای دیابت کدامند؟
استعداد ژنتیکی؛
اضافه وزن؛
چاقی شکمی؛
فشار خون بالا؛
تغذی? نامتعادل: تغذیه ای سرشار از اسیدهای چرب اشباع، چربی های حیوانی، فاقد میوه، سبزیجات و فیبرها؛
بی تحرکی.

بهترین شیوه برای تشخیص دیابت ابتدایی اندازه گیری قند خون یا میزان گلوکز در خون به کمک یک آزمایش خون ساده است، بهتر است هم? افراد خصوصاً کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند، ناشتا این آزمایش را انجام دهند.

اگر نتیج? آزمایش خون فرد ناشتا، قند خون بالای 1.26 گرم بر لیتر را نشان دهد، فرد مبتلا به دیابت است.
اما اگر در نتیج? آزمایش خون فرد ناشتا، قند بین 1.10 تا 1.26 گرم بر لیتر باشد، وی در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارد.
پس بهتر است: برای پیشگیری از ابتلا به دیابت، تغذیه ای متنوع و متعادل برگزینید، جلوی افزایش وزن تان را بگیرید و یک فعالیت جسمی منظم داشته باشید. و در نهایت مدام فشار خون و میزان کلسترول خون تان را کنترل کنید.


آموزش cpr (احیای قلبی )

 

احیای قلبی ریوی یک مانور حیات بخش می باشد که بکمک آن تنفس و گردش خون فرد آسیب دیده حفظ می شود تا از نرسیدن موادغذایی و اکسیژن به مغز او و مرگ مغزی در فرد جلوگیری شود.



به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، اغلب مردم از مواجه شدن با موقعیت اورژانس متنفرند البته این موضوع بیشتر به این سبب نیست که نمی خواهند،‌ بلکه آنها نگرانند که ندانند چه انجام دهند .
این مانور حیاتی می تواند بدون احتیاج به هیچ وسیله اضافی نیز انجام گیرد و انجام صحیح و به موقع آن جان انسانهای زیادی را از مرگ حتمی نجات می دهد.
آیا می دانید که چه بسا فردی که دچار ایست قلبی تنفسی شده است با انجام صحیح مانورهای احیا قلبی تنفسی می تواند از مرگ حتمی نجات پیدا کند در مواردی مثل ایست قلبی , غرق شدن , خفگی , مصرف زیاده از حد مواد مخدر و مشروبات الکلی , احیای قلبی ریوی می تواند فرد را به زندگی باز گرداند.




در مقاله زیر مروری بر حیای قلبی ریوی خواهیم داشت :



- هر بیماری که دچار ایست قلبی – تنفسی شود نیاز به CPR دارد.




آرام باشید . اگر نمی توانید با اطمینان و ایمن کمک کنید ، نباید کمک کنید . « مهم است که آرام باشید و مطمئن شوید وقتی که قصد کمک کردن دارید که خود و دیگری را به خطر نمی اندازید .

? هنگامی که شما منتظر رسیدن اورژانس هستید :




هوشیاری را چک کنید ، بپرسید : آیا شما خوبید ! اگر پاسخ داد ،‌ بپرسید آیا می دانید کجا هستید ؟ چیزی بپرسید که سطح تمرکز را نشان دهد . اگر بدون پاسخ بود ، نبض را چک کنید ، چک کنید و ببینید آیا نفس می کشد . اگر تنها هستید باید یکی را برای کمک پیدا کنید .
تنفس را کنترل کنید : به تنفس از راه بینی گوش کنید ، و به سینه برای بالا و پایین شدن نگاه کنید . نبض را یا از مچ یا گردن بگیرید . اگر فرد تنفس و نبض داشت ، باید تا رسیدن کمک صبر کنید . دوباره تماس با 115 می تواند به شما کمک کند که چطور نبض کسی را بگیرید .



? CPR را شروع کنید :



اگر بیمار نفس نمی کشد یا نبض ندارد ، CPR را شروع کنید.
موضوع ناراحت کننده این است که مردم اگر CPR را بلد نباشند ، می ترسند آنرا انجام دهند ، زیرا نمی خواهند کار اشتباهی انجام دهند .
مهمترین چیز آن است که اگر شخص نفس نمی کشد ، او را در وضعیت چانه به سمت بالا قرار دهید ، تا زبانش از مسیر راه هوایی خارج شود . ( پس راه هوایی باز می شود ) و سپس ماساژ سینه را شروع کنید .
CPR * دارای سه مرحله می باشد.
الف) Basic Life Support
ب) Advanced Cardiac Life Support
ج) Post CPR
- شایعترین علت ایست قلبی MI است.
- 60 تا 90 ثانیه بعد از ایست قلبی ارست تنفسی ایجاد می شود .
- شایعترین آریتمی ها که نیازمند به اقدامات احیا می باشند VT و VF است در این مواقع بیمار ممکن است هوشیار باشد. VF جز مواردی است که اقدامات بلافاصله باید شروع شود.
- Basic Life Support شامل: الف) A :Air way ب) B: Breathing ج) C: Circulation
البته در تغییرات جدید ابتدا ماساژ قلبی شروع می شود.(CAB)
? قدم اول:





- ماساژ قلبی بلافاصله بایستی شروع شود.

- می توان قبل از شروع ماساژ قلبی ابتدا یک ضربه درست در ناحیه وسط استرنوم وارد می کنیم. (Precordial Thump)
- این ضربه حکم یک دفیبریلاسیون مکانیکی را دارد. دست باید به تنه متصل باشد و از آرنج خم شود و با ناحیه هایپوتنار دست ضربه وارد شود.
- زیر یکسال مجاز به زدن ضربه نمی باشیم. حداکثر دو ضربه مجاز می باشیم.




? شرایط یک ماساژ قلبی مناسب:




1) کف دست را روی پشت دست دیگر گذاشته و انگشتان را درهم نموده و بدون تماس انگشتان با بدن فرد کف دست را در قسمت یک سوم تحتانی استرنوم قرار می دهیم.
2) عمق فشار در یک فرد بالغ حداقل 5 سانتی متر است.
3) آرنج نباید خم شود.
4) حتماً باید شانه فرد CPR کننده عمود بر بیمار باشد ( راستای فشار عمود بر استرنوم باشد)
5) زمان compression و Decompression باید برابر باشد. اجازه بدهیم کامل قفسه سینه برگردد.
6) حداقل ماساژ 100 ضربه در دقیقه است.
7) در CPR بعد از 30 ماساژ 2 تنفس می دهیم .
- در یک ماساژ مناسب نبض های پریفرال احساس می شوند.




? قدم دوم:




- در بررسی راه هوایی اولین اقدام خارج کردن جسم خارجی است ( مثل دندان مصنوعی)
- مانور Finger Sweep : انگشت را داخل دهان کرده و جسم خارجی را بیرون می آوریم. ( بین 1 تا 8 سال مجاز نیستیم خصوصاً زیر یک سال چون می تواند باعث اسپاسم حنجره شود)
- پوزیشن مناسب برای باز کردن راه هوایی Head Tilt – Jaw Thrust است که به صورت اکستنشن نمودن سر و بالا و جلو بردن چانه است. ( بالا و جلو بردن چانه: این عمل با هر دو دست انجام می شود به طوری که هر دو شست را روی چانه فرد گذاشته و چهار انگشت دو دست را در دوطرف زیر فک گذاشته و با فشار کمی بالا آورده سپس در خلاف عقربه های ساعت به جلو هدایت می کنیم. با این عمل زبان از جلوی راه هوایی کنار می رود.)
- وسایل مورد استفاده در باز نگه داشتن راه هوایی عبارتند از : Air Way و لوله تراشه
- هدف از اکستنشن سر نزدیک کردن محور های نازوفارنکس و اوروفارنکس و تراشه فرد است و یا به عبارتی در یک مسیر قرار بگیرند.




? قدم سوم:




- برای ایجاد تنفس سه راه در پیش روی داریم : الف) دهان به دهان که در شرایط خاصی انجام می شود. ب) دهان به بینی در فرد زیر یکسال انجام میشود ج) آمبو بگ که اکثراً برای تیم درمانی همین روش می باشد.
- نحوه گرفتن آمبوبگ با ماسک بسیار مهم است ، چرا که بعضی اوقات قبل از اینتوبه کردن یا نیاز نبودن اینتوبه این روش استفاده می شود. اتصال کامل ماسک با صورت با یک دست انجام می شود به نحوی که با شست و انگشت اشاره قسمت لوله ماسک را گرفته و با سه انگشت دیگر به شکل یک چنگگ در زیر فک از زاویه مندیبل به بالا گرفته می شود و با فشار آن را به صورت می چسبانیم. کانکشن اکسیژن هم باید وجود داشته باشد.
- هوای تنفسی ( هوای اطاق) دارای 21% اکسیژن می باشد.
- به ازای هر لیتر در دقیقه اکسیژن دریافتی 4% کسر اکسیژن دمی (FIO2) افزایش می یابد.( مثلاً با دادن 2 لیتر اکسیژن کسر اکسیژن دمی به این ترتیب خواهد شد 29% = (2*4) + 21%
- با کانولای بینی حداکثر 44% می توان اکسیژن داد.
- برای FIO2 بیشتر از 44 % از ( مثل MI ) از ماسک استفاده می شود. ماسک بین 50 تا 60 درصد می تواند FIO2 را بالا ببرد.
- برای FIO2 های بالاتر (100-80%) از ماسک به همراه Reserved Bag استفاده می شود.




? باز کردن راه هوایی Air way









اولین قدم باز کردن راه هوایی فرد است .در فرد بیهوش تمامی ماهیچه ها شل شده اند.عضلات زبان و گردن هم از این قاعده مستثنی نیستند و احتمال دارد که زبان به طرف حلق بر گردد و راه هوایی را مسدود کند .

کف دست را روی پیشانی مصدوم گذاشته و سر او را به طرف عقب بر گردانید . همزمان با این کار دست دیگر را زیر چانه او قرار داده و به سمت بالا فشار دهیدبه طوریکه دندانهای فک بالا و پایین در مقابل هم قرار گیرند . در صورت انجام صحیح این مراحل شما موفق به باز کردن را ه هوایی مصدوم خواهید شد .
مراقب باشید که دهان فرد را بیش از حد باز نشود چون در این صورت ممکن است زبان به عقب برگردد و راه هوای را مسدود کند .




? دادن تنفس مصنوعی Breathing











پس از بازکردن راه هوایی باید از وضعیت تنفس مصدوم أگاه باشید.ابتدا قفسه سینه فرد را برهنه کنید.

اگر صورت مصدوم کبود و رنگ پریده باشد .
نه جریان هوا از بینی و دهان فرد حس شو د و نه صدایی که نشانگر جریان هوا باشد به گوش برسد.
قفسه سینه حرکت نداشته باشد.
تنفس وی قطع شده است و باید تنفس مصنوعی را آغاز کنید حتی اگر نتوانستید تشخیص دهید که فرد مذکورتنفس دارد یا نه نفس مصنوعی را آغاز کنید چون اگر فرد تنفس داشته باشد شما در هنگام تنفس مصنوعی متوجه می شوید.




? تکنیک دادن تنفس مصنوعی




سررابه عقب متمایل کنید به صورتیکه دهان کمی بازتر باشد (نحوه باز کردن راه هوایی در مبحث قبل آمده است.)با انگشتان دستی که روی پیشانی مصدوم است سوراخهای بینی فرد را ببندید .
دهان خود را روی دهان مصدوم بگذارید بطوریکه , لبهای شما کاملا اطراف دهان اورا بگیرد.با یک بازدم عمیق هوارا وارد دهان فرد مصدوم کنید.همزمان از گوشه چشم خودبه قفسه سینه فردنگاه کنید وببینید آیا هنگامی که درون مجاری هوایی اومی دمید قفسه سینه بالا می رود یا نه ؟
وقتی قفسه سینه فرد بالا می آید تنفس را قطع کنید ودهان خود را از دهان فرد دا کرده و بینی اورا آزاد بگذارید و خودتان برا ی تنفس بعدی نفس بگیرید.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، هنگام تنفس موثر سینه وشکم مصدوم بالاو پایین می آید , احیاگر حس می کند که بادکنکی را پر میکند و پس از دمیدن حجم معینی , مقابل ورود هوای اضافه تر مقاومت احساس میکند .به تدریج رنگ پوست فرد از زردی و کبودی به صورتی تغییر می یابد.




? ماساژ قلبی Circulation












پس ازدادن یک یا دو تنفس مصنوعی در صورتیکه فرد تنفس خود را بازنیابد باید نبض فرد را کنترل کرد.




? طریقه کنترل کردن نبض :




پس از آنکه تنفس مصنوعی تمام شد کف دست را از روی پیشانی فرد بر ندارید و دو انگشت دست دیگر را در وسط گردن بالای نای و حنجره روی برآمدگی جلوی گردن ( سیب آدم ) بگذارید .
انگشتان خود را به آرامی به سمت پایین و کنار آن قسمت بلغزانید و سپس کمی فشار دهید . به مدت 5-10 ثانیه این کار را ادامه دهید تامطمئن شوید که نبض را حس میکنید یا نه؟
کنترل کردن نبض احتیاج به مهارت و دقت خاصی دارد شما نیز میتوانید با تمرین کردن و شرکت در کارگاههای عملی احیا تنفسی این مهارت را کسب نمایید .
اگر فرد نبض داشت به تنفس مصنوعی با اندزه’ دوازده بار در دقیقه ادامه دهید .




اگر فرد نبض نداشت باید بی درنگ ماساژ قلبی را همراه با تنفس مصنوعی آغاز کنید.زیرا فرد دچار ایست قلبی شده و احتمال دارد صدمات جبران ناپذیری به مغز وی برسد.


برای دادن یک ماساژ قلبی موثر علاوه بر اینکه باید ماساژ را با تکنیک صحیح انجام داد لازم است که وی را در وضعیت مناسبی بخوابانید.


بیمار را به پشت خوابانده , مطمئن شوید که وی روی یک سطح سخت قرار گرفته است . اما اگر فرد در رختخواب یا هر سطح نرم دیگری است وقت را تلف نکنید و فقط کافیست که اورا روی روی زمین بلغزانید یا اینکه یک تخته با هر شی صاف و سخت را از بین پشت او و ملحفه قراردهید .


کنار مصدوم زانو بزنید .


آخرین حددنده های او را با دو انگشت دستی که بالای فرد نزدیکتر است بیابید انگشتان خود را بسمت بالا بلغزانید تا یک فرو رفتگی در محل اتصال دنده های دو طرف برسید .


یک انگشت را در محل فرورفتگی بگذارید و انگشت دیگر را کنار آن قرار دهید سپس ته دست دیگر را در کنار آن دو انگشت قرار دهید .بعد ته دست دوم را روی دست اولی بگذارید .


موقعیت بدن خود را طوری تنظیم کنید که بازوها خم نشوند و شانه ها در امتداد نقطه اتکا دستها باشند . به اندازه ای بر جناغ فرد فشار وارد کنید که 4-5 سانتی متر پایین برود.


پس از انجام 15 عدد ماساژ پشت سر هم ( این 15 ماساژ در مدت 11 ثانیه خواهد بود ) دو عددتنفس مصنوعی به فرد بدهید شما برای انجام این دو تنفس 4 ثانیه فرصت دارید .این سیکل باید چهار بار در دقیقه تکرار شود برای اینکه بتوانید نسبت 15:2 را در هر دوره رعایت کنید بهتر است با هر ماساژ شماره آن را بلند بگویید .


بعد از یک دقیقه وضعیت مصدوم را ازریابی کنید .


اگر ضربان مداوم رگ گردن باز نگشته باشد دوباره احیای قلبی ریوی را با دو تنفس و 15 ماساژ قلبی از سر بگیرید . شما برای انجام این دو تنفس و 15 ماساژ , 15 ثانیه فرصت دارید.


این کار را برای مدت 3 دقیقه دیگر ادامه دهید .


اگر دراین مدت تنفس منظم فرد بازگشت نیازی به تکرار احیای قلبی ریوی نیست بلکه باید مرتب تنفس و نبض فرد را چک کنید .


اگر تنفس منظم فرد برنگشت تنفس مصنوعی را با سرعت 12 عدد در دقیقه شروع کنید و همزمان نبض فرد را چک کنید .
توجه داشته باشید که وقفه در انجام مراحل احیای قلبی ریوی بیشتر از 5 ثانیه نشود.


روش های درمان کمردرد در دوران بارداری

 


در این مطلب 7 روش به شما آموزش داده می شود که با به کار بردن آنها می توانید با کمردردتان مقابله کنید…






درد کمر در دوران بارداری بسیار همه گیر است. دلایل شایع دردهای پشت و کمر در دوران بارداری شامل افزایش وزن، تغییر مرکز ایستایی بدن، عدم توازن عضلانی، تغییرات هورمونی (استروژن و ریلاکسین) است.

هنگام بارداری، بدن هومورن ریلاکسین (Relaxin) آزاد می‌کند که اثری آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارد.
همچنین هنگام زایمان بسیارمفید است. این هورمون باعث شلی و نرمی تاندون‌ها و لگن می شود و اجازه خروج جنین از رحم و به دنیا آمدن نوزاد را می‌دهد. همین هورمون باعث نوع راه‌رفتن خانم‌های باردار (مدل خاص تلوتلوخوردن) می‌شود.


افزون بر شل‌شدن لگن و آماده‌شدن آن برای مراحل بعدی، رحم نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. این رشد رحم دو پیامد دارد؛ یکی اینکه باعث تغییر مرکز ایستایی بدن می‌شود و دیگری اینکه شل‌شدن تاندون‌های رحمی باعث وارد آمدن فشار و کشش اضافی بر ستون مهره‌ها و عضلات اطراف آن می‌شود. عضلات رحمی که زیاد کشیده شده‌اند چندان آماده این همه وزن رحم نیستند. بنابراین ستون مهره‌ها و عضلات آن این وزن اضافی را تحمل میکنند.


اضافه وزن در قسمت جلویی بدن، مرکزثقل بدن و نیز نقاط فشار روی مفصل‌ها و عضلات را تغییر می‌دهد و به ویژه در ناحیه لگن و کمرتان این امر باعث احتمال از دست رفتن تعادلتان می شود که البته در اواخر دوران بارداری تشدید میشود.

بیشتر وقت‌ها شما می‌توانید از این دردها پیشگیری کرده یا آن را درمان کنید. در این مطلب 7 روش مقابله با دردهای پشت در این دوران پیشنهاد می شود:




1 تمرین وضعیت‌های بدنی درست



همزمان و با رشد جنین، مرکز ثقل بدن به سمت جلو تمایل می‌یابد. می‌توانید با تمایل به سمت عقب یا در صورت امکان با تکیه دادن، این حالت را جبران کنید.
با این کار به عضلات کمرتان کمی کشش می‌دهید و با این درد مقابله می‌کنید.
برای اینکه در وضعیت بدنی صحیحی قرار داشته باشید، این موارد را رعایت کنید:
• ایستادن صاف و مستقیم- قفسه سینه را بالا نگه‌ دارید
• شانه‌ها را عقب و شل نگه‌ دارید – زانو‌هایتان از هم فاصله داشته باشند.
هنگامی که می‌ایستید خود را در وضعیت بدنی راحتی قرار دهید. اگر مجبورید طولانی‌مدت بایستید یک پایتان را روی چهارپایه‌ای کوتاه بگذارید و به تناوب به هریک از پاهایتان روی چهارپایه استراحت دهید. وضعیت درست بدنی همچنین به معنی نشستن بادقت نیز هست.
صندلی ای را برای نشستن انتخاب کنید که پشتی داشته باشد یا یک جای کوچک برای یک بالش پشت کمر. گردن و پشتتان را صاف نگه‌ دارید و زیر پایتان چهارپایه‌ای کوچک قرار دهید. تمرین وضعیت‌های بدنی درست در بارداری یکی از اساسی‌ترین آموزش‌های هنگام بارداری است.



2 داشتن پوشاک مناسب


کفش‌های پاشنه کوتاه با انحنای مناسب به پا کنید. شلوارهای بارداری با بند شلوار
نگهدارنده مناسب بپوشید. شاید پوشیدن کمربندهای بارداری در برخی افراد موثر باشد. هرچند درباره اثربخشی این کمربندها، بررسی‌های زیادی انجام نشده است.



3 بلند‌کردن درست اجسام


هنگامی که می‌خواهید اجسام کوچک را از زمین بردارید به حالت چمباتمه (روی دوپا) بنشینید و با پاهایتان بلند شوید. بالاتنه‌تان را خم نکنید و از پشتتان برای بلند‌کردن استفاده نکنید.
بسیار مهم است که به میزان توان خود آگاهی داشته باشید و در چارچوب آن عمل کنید. اگر نیاز به کمک دارید، از فردی تقاضای کمک کنید.


4 خوابیدن به پهلو


هنگام خواب به پهلو دراز بکشید و روی پشت (طاق‌باز) نخوابید. یکی یا هر دو زانویتان را خم کنید. اگر بالشی کنار زانو و بالشی دیگر زیر شکم‌تان بگذارید یا از بالش‌های یکسره بلند مخصوص بارداری، استفاده کنید که می‌تواند به خوابیدن تان کمک کند.



5 ماساژ‌های گرم یا سرد


می‌توانید یک پد گرمادهنده یا حوله‌ای نخی که آن را با اتو یا وسیله‌ای دیگر گرم کرده اید، استفاده کنید. به یادداشته باشید از داغ‌کردن یا قراردادن اتو حتی با درجه کم، خودداری کنید. ماساژ پشت هم سودمند است.

بهتر است از همسرتان بخواهید پشت شما را ماساژ دهد یا برنامه ماساژ حرفه‌ای پیش از تولد را از یک ماساژ‌دهنده حرفه ای بخواهید. در صورت نیاز از گروه مامایی مشورت بگیرید.



6 ورزش و فعالیت منظم بدنی در برنامه روزانه


در برنامه روزانه‌تان ورزش و فعالیت منظم بدنی را بگنجانید. فعالیت منظم روزانه پشت را قوی نگه‌ می‌دارد و درد پشت در بارداری را تسکین می‌دهد. با تایید گروه مامایی مشاورتان تمرین‌هایی آرام مانند شنا و پیاده‌روی را انجام دهید.

همچنین می‌توان کشش در کمر ایجاد کرد به این ترتیب روی دست‌ها و زانوهایتان تکیه کنید و سرتان را در امتداد پشت صاف نگه‌ دارید. شکم را داخل ببرید، منقبض و سفت کنید و شانه‌ها را به بالا بکشید، چند ثانیه نگه‌ دارید و سپس پشت و شکم را شل کنید. پشتتان را تا جایی که می‌توانید صاف کنید.
این حرکت را 10 بار به آرامی تمرین کنید. برای فراگیری تمرین‌های کششی دیگر می‌توانید به گروه مامایی مشاورتان در بارداری مراجعه کنید یا به انجام ورزش‌های کششی ویژه دوران بارداری (با کمک دی‌وی‌دی، سی‌دی‌های آموزشی، کتابچه و…) بپردازید.



7 درمان‌های تکمیلی


برخی از پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند با انجام طب سوزنی در بارداری، می‌توان دردهای پشت در بارداری را تسکین داد. به نظر می‌رسد درمان‌های طب تکمیلی نیز تا حدودی باعث حس آرامش در خانم ها می شود.

اگر با به کارگیری هر 6 روش نخست همچنان دردهایتان شدید است، بهتر است با گروه مامایی در میان بگذارید. در مواردی ممکن است عامل درد شدید شما مربوط به بارداری نباشد. بنابراین مشاوره این امکان را می‌دهد تا عامل اصلی شناسایی شود. دردهای پشت در بارداری را به هر شکل نمی‌توان نادیده گرفت.
در صورتی که گروه مامایی برای شما داروهایی مانند استامینوفن و… تجویز کرده باشد، آن را مصرف کنید. کمردرد با هرگونه خون‌ریزی از واژن یا ترشحات می‌تواند نشانه غیرطبیعی بودن درد باشند و در این صورت نیز بی‌درنگ با گروه مامایی خود مشاوره کنند. پیشگیری، بهترین راه درمان برای این مشکل است.



اقدامات پیشگیرانه شامل:



• ورزش‌کردن به‌ویژه خم‌کردن لگن
• دقت و داشتن وضعیت‌های بدنی صحیح
• بلند‌شدن و خم‌شدن صحیح
خبر خوب اینجاست که به‌طور میانگین دردهای پشت در بارداری طی 6 ماه فروکش می‌کنن


معماری رشد جنین معماری رشد جنین

 

fetal


معماری رشد جنین
:
شاید در نگاه اول همه اعضاء در بدن انسان‌ها قرینه به نظر رسند , اما آیا واقعیت همانطور است که به نظر میرسد؟
آیا اعضای داخلی بدن همگی متقارنند؟در پاسخ به این سوال باید بگوییم برخی از اندام‌های حیاتی بدن قرینه ندارند و تک میباشند چه بسا که وظایف مهمی‌نیز بر عهده دارند.
همواره محققان از خود پرسیده اند که چرا قلب در سمت چپ بدن واقع است و دلیل این امر چیست ؟
و از همه مهمتر چرا اندام‌های حیاتی بدن همگی در سمت چپ میباشند؟

ما انسان‌ها به طور کلی دودست, دو پا , دو شش , دو چشم , دو نیم کره مغز به صورت قرینه هستند اما یک دهان , یک قلب , یک معده و یک کبد داریم .
تا به حال شده است فکر کنید که چرا اندام‌های تنفسی ما مثل بینی در وسط قرار گرفته ؟قلب و یا مثلا کبد در سمت چپ است.
انسان در حالت جنینی در شکم مادر در اوایل دوره بارداری شکلی متقارن دارد , در دو هفتگی اول اجزایی مانند کمر شکم , سر و پا تقریبا شکل میگیرند و از نظر پزشکان 200 تا 300 سلول جفت بر روی هم قرار میگیرند .
هر کدام از این سلول‌ها دارای مژک‌های خاصی است که در جهت عقربه‌های ساعت میچرخند , این چرخش انقدر سریع اتفاق می‌افتد تا کیسه‌های در اطراف خود در حدود 5 میکرون اندازه را حرکت میدهند و آن را به سمت چپ زمین میفرستند
این کیسه‌ها با شتاب زمانی که به دیواره ناحیه سمت چپ جنین میرسند میترکند و مولکول‌های درون خود را موسوم به ژن‌های جهت یابی آزاد میکنند
بلی مسئله اصلی اینجاست ژن‌های جهت یاب جایگذاری و نقشه معماری زیبای بدن انسان هستند.
وقتی یک جنین در حال رشد است این ژن‌ها همزمان با رشد اندام‌های حیاتی راه را به آن‌ها نشان میدهند تا چپ و راست را شناخته و در جایگاه خود قرار بگیرند
حال اگر در برخی موارد جهش ژنی اشتباه صورت بگیرد . مسلما حتما انسان‌هایی را دیده اید که به گونه ای دیگر و متفاوت بدنیا می‌آیند یا گاهی انسانی را میبینیم که قلبش در سمت راست قرار دارد.
البته به این سادگی نیست
گفتیم که در هنگام شکل گرفتن بدن، ارگان‌‌ها به کمک ژن ‌های جهت‌یاب، جایگاه خود را تشخیص می‌‌دهند.قلب در ابتدای رشد شبیه قلب ماهی است بعد از مدتی به دو نیم تبدیل شده و بعد به سه قسمت شبیه قلب مار و نهایتا به چهار قسمت .
اما همواره قلب انسان قرینه است اما هر دو نیمه مثل هم کار نمیکنند و هر کدام وظیفه خاصی دارند یک طرف وظیفه فرستادن خو به شش‌هاست و طرف دیگر که بزرگتر است خون اکسیژن دار را گرفته و با قدرت بیشتری به اندام‌ها پمپاژ میکند.
پزشکان بر این باورند اگر حتی تمامی‌ارگان‌های حیاتی بدن بر عکس شوند باز هم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد اما مشکل این جاست هیچ گاه به طور 100 در صد در طی عملیات رشد این روند کامل نمیشود و همین امر اختلالاتی جبران ناپذیر در زندگی شخص به وجود می‌آورد
اما دلیل اینکه قلب اسان در سمت چپ میباشد
پس چرا قلب سمت چپ است؟
در حال حاظر تنها فرضیه وارد شده این است که چون پیچیدگی اندام‌ها در سمت راست بدن بسیار متمرکز است و فعالیت انسان در سمت راست پر قوا تر از سمت چپ است و نیاز به تحمل فشار زیادتری دارد به همین دلیل جایگاه قلب سمت چپ است.


تست جالب و خواندنی احساسی هستید یا منطقی؟

 

تست جالب و خواندنی احساسی هستید یا منطقی؟

با یک آزمایش ساده می توانید تشخیص دهید که احساسی هستید یا منطقی؟این آزمایش ساده به اینگونه است که مطابق تصویر (1) دستانتان را در حالیکه انگشتان از هم فاصله دارند بلافاصله و بدون هیچ فکری مانند تصاویر (2) و (3) در هم گره کنید.

اگر انگشت شست چپ مانند تصویر (2) روی انگشت شست راست قرار گرفت شما فرد احساسی هستید و اگر بر عکس انگشت شست راست شما مانند تصویر (3)روی انگشت شست دست چپ قرار گرفت شما فردی منطقی هستید. اگر کمی دقت کنید در خواهید یافت که شما تنها یک حالت انگشتان را می توانید براحتی داشته باشید و اگر بخواهید حالت عکس آنرا با انگشتان اجرا کنید قدری مشکل خواهد بود و حالتی که براحتی بر شما مقدور می باشد گویا نوع شخصیت شماست.....

خب... حالا که فهمیدی جزو کدوم دسته ای میتونی در ادامه خصوصیات هر دسته رو بخونی.


انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند.

الف) افراد احساسی ب) افراد منطقی


افراد احساسی افرادی هستند که بر پایه احساسات و عواطف خود ، تصمیمات مختلف زندگی شان را می گیرند.اما افراد منطقی افرادی هستند که براساس عقل و منطق و استدلال خود تصمیم گیری می کنند. افراد احساسی نیمکره راست مغزشان فعال تر است در صورتی که افراد منطقی نیم کره چپ مغزشان فعال تر است.
افراد احساسی دارای خصوصیاتی همچون خلاقیت، احساسی بودن، کلی نگر بودن، بلند پروازی و رؤیایی بودن و دل رحم بودن و ... می باشند و نیز افراد منطقی خصوصیاتی همچون: نظم، منطقی بودن، پرداختن به جزئیات، واقع گرا بودن، تحلیل و استنتاج را دارا می باشند. افراد منطقی یا احساسی هر کدام به نوبه خود عالی هستند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد در واقع این دو گروه مکمل یکدیگر در روابط اجتماعی سالم هستند.


نوشابه احتمال آسم را افزایش می دهد





مصرف نوشابه‌های غیرالکلی احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی را تشدید می‌کند

پزشکان در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که مصرف بیش از حد نوشابه‌های گازدار غیرالکلی احتمال ابتلا به امراض تنفسی مثل آسم و یا بیماری انسداد ریوی مزمن را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در این مطالعه پزشکان از 17 هزار شرکت کننده استرالیایی 16 سال به بالا درخواست کردند که در مورد مقدار مصرف این نوشابه‌ها در برنامه غذایی روزانه خود گزارش دقیقی ارائه دهند. این نوشابه‌ها شامل کوکا، آب معدنی طعم دار و یا لیموناد بودند.

بر اساس این مطالعه، بیش از 10 درصد از شرکت کنندگان اظهار داشتند که در هر روز بیش از نیم لیتر از این نوشابه‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، نتایج این بررسی‌ها مشخص کرد که 3/13 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به آسم و 6/15 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به انسداد ریوی مزمن روزانه بیش از نیم لیتر از این نوشابه‌ها مصرف می‌کنند.

این مطالعه که در مجله رسپیرولوژی منتشر شده نشان داد افرادی که این مقدار از نوشابه‌های گازدار و غیرالکلی را روزانه مصرف می‌کنند به ترتیب 2/1 و 7/1 بیشتر در معرض ابتلا به آسم و انسداد ریوی مزمن هستند.

دکتر زیومین شی استاد دانشگاه آدلاید در این مطالعه تصریح کرد: بررسی اخیر به ضرورت و اهمیت تغذیه سالم در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند آسم تاکید می‌کند


7 روش ایده آل برای افزایش کارایی جلسات اداری

 

سومین عاملی که وقت پرسنل سازمان را به خود اختصاص می دهد جلسات سازمانی است، به طوریکه 50% از زمان در دسترس یک فرد صرف جلسات فردی یا دو نفره می شود. مطابق نظر اکثر افراد نیمی از زمان این جلسات بیهوده از بین می رود و این بدان معناست که 25% از کل زمان در دسترس فرد در جلسات روزانه از بین می رود.

در ذیل به 7 روش ساده جهت افزایش کارایی و بهبود نتایج جلسات اشاره خواهیم کرد : 1) ضرورت تشکیل جلسه
خیلی از جلسات، عطف به جلسات گذشته بوده و غیر ضروری می باشد و می توان از راههای دیگری به نتایج این جلسات دست یافت. مثلاً می توان از یک یادداشت کوچک استفاده کرد، از یک کنفرانس تلفنی کمک گرفت، می توانید با افراد به صورت مجزا و فردی صحبت کنید و یا حتی این موضوع را تا جلسه ای دیگر به تعویق انداخته و در آن جلسه مطرح نمود.
2) یک دستور جلسه بنویسید
چنانچه ضروری بودن جلسه برای شما قطعی به نظر می رسد، هدف واضحی را برای جلسه تعیین نموده و آن را در قسمت بالای صورتجلسه بنویسید. یک از ابزارهای عالی مدیریت زمان، نوشتن یک پاراگراف درخصوص هدف برگزاری جلسه می باشد. با این جمله شروع کنید ” ما این جلسه را جهت دستیابی به اهداف ذیل برگزار می کنیم : ” سپس به شرح تفضیلی اهداف بپردازید، این کار به صورت چشمگیر و قابل توجهی به جلسه شما نظم می بخشد. یک دستور جلسه و یا یک لیست از هر آنچه که باید در جلسه مطرح شود تنظیم کنید. سپس مقابل هر آیتم نام فردی که انتظار می رود آن آیتم را انجام دهد مقابل آن بنویسید و 24 ساعت قبل از شروع جلسه (در صورت امکان) آن را منتشر کنید تا هر فرد بداند در چه مواردی مشارکت دارد و همه بدانند که درخصوص چه موضوعاتی در جلسه بحث خواهد شد. این روش را در جلسات با رئیسان، پرسنل زیر دست، مشتریان، تأمین کننده ها و هرکس دیگری را می توانید به کار بگیرید.
3) یکبار شروع کنید و متوقف شوید
زمانی برای شروع و پایان جلسه مشخص کنید. برای مثال اگر زمان شروع و پایان جلسه را 8 تا 9 تعیین کرده اید دقیقاً رأس ساعت 8 جلسه را شروع کرده و رأس ساعت 9 آن را به اتمام برسانید. مشخص نبودن زمان پایان جلسات یکی از عوامل اصلی شناخته شده در اتلاف وقت در جلسه ها می باشد. قانون دیگر: منتظر متأخرین نباشید، بدون هیچ چون و چرایی بیندیشید که متأخرین به هیچ وجه به جلسه نخواهند آمد و در زمان مشخص شده جلسه را شروع کنید. ناعادلانه است که افرادی که سر وقت به جلسه آمده اند این گونه انتظار بکشند و به وسیله افراد متأخر مجازات شوند.
در این خصوص برخی شرکت ها از ---------- خاصی استفاده می کنند آنها درب اتاق جلسات را رأس ساعتی که به عنوان شروع جلسه ذکر شده قفل می کنند و افرادی که دیر به جلسه می رسند اجازه ورود به ان را ندارند. با این روش شما می توانید مطمئن باشید که در جلسه بعدی آنها تأخیر نخواهند داشت.
4) ابتدا به سراغ موارد مهم بروید
وقتی شما یک دستور جلسه تنظیم می کنید از قانون 20/80 استفاده کنید، 20% موارد با اهمیت را در ابتدای دستور جلسه قرار دهید، این روش در صورت کمبود وقت به شما کمک خواهد کرد تا به 80% از نتایج برگزاری جلسه پیش از اتمام آن دستیابی پیدا کنید. 5) نتایج را خلاصه کنید
وقتی موردی در دستور جلسه مطرح می گردد، نتایج آن و نحوه خاتمه بحث را خلاصه کنید، قبل از اینکه به سراغ آیتم بعدی بروید، توافقات را در خصوص آیتم فعلی کامل کنید.
مجدداً، قبل از تصمیم برای اجرا تواقفات نهایی شده را بازخوانی کنید.
6) مسئولیت های اختصاصی هر فرد را مشخص کنید
اگر تصمیم اتخاذ کرده اید، مسئولیت های مخصوص هر عمل را مشخص کنید و فرجه زمانی مربوط به آن را تعیین نمایید، به خاطر داشته باشید، تصمیمات و توافقات بدون تعیین مسئول مربوطه و زمان صرفاً یک هم صحبتی گذراست. به وضوح مشخص کنید، چه کسی، چه زمانی، چه کاری را باید انجام دهد.
7) صورت جلسه را به جریان بیاندازید
نوشتن دقیق صورتجلسه که جریان انداختن آن ظرف مدت 24 ساعت پس از اتمام جلسه (در صورت امکان) یکی از کلیدی ترین نکات در خصوص به حداکثر رساندن اثر بخشی جلسات است. شخصی که نتایج جلسه را در صورتجلسه به صورت دقیق تبیین می کند، به صورت بالقوه از برداشتهای غلط و ناصواب آتی جلوگیری خواهد کرد. صورتجلسه باید به طور کامل از دستور جلسه ای که از پیش آماده شده پیروی کند و باید مطمئن شوید که همه به وضوح از توافقات، مسئولیت ها و فرجه زمانی آن آگاهی دارند.


هشت لپ تاپ برگزیده ارزان تر از 500 دلار

هشت لپ تاپ برگزیده ارزان تر از 500 دلار

قیمت لپ تاپ های ویندوزی روز به روز کمتر می شود و طبق آخرین گزارش در دسامبر 2011 متوسط قیمت یک لپ تاپ ویندوزی تنها 456 دلار بوده است. با این وجود هنگام خرید یک لپ تاپ جدید، هیچ یک از شما دوست ندارید که پول تان را بابت یک دستگاه ضعیف و کم قدرت خرج کنید. ولی در همین گستره قیمت هم شما می توانید نمونه های خوبی با حداقل 4 گیگابایت رم، پردازنده نسل دوم Core i3 و هارد دیسک 500 گیگابایتی پیدا کنید. چیزی که نیروی کافی را برای بسیاری از کارهای روزانه فراهم می آورد. برای راحت تر کردن انتخاب در اینجا 8 لپ تاپ با قیمت جهانی کمتر از 500 دلار را معرفی می کنیم که در ایران هم با قیمت نسبتا مناسبی می توانید آنها را تهیه کنید.


HP g6t - 494$


اچ پی به شما پیشنهاد خرید لپ تاپی با صفحه نمایش 15?.?6 اینچی و پردازنده 2.2 گیگاهرتزی Core i3 را درقبال 494 دلار می دهد. g6t یکی از بهترین های 2011 است که به دلیل کارایی روان، صفحه کلید راحت و اسپیکرهای خوبش مورد تقدیر خریداران قرار گرفته است. Pavilion g6t از پردازنده نسل دوم Core i3 اینتل 2.2 گیگاهرتزی،4 گیگابایت رم و یک هارد دیسک 320 گیگابایتی در درون خود بهره می برد. این پاویلیون را از نظر کارایی می توان یکی از بهترین گزینه های این لیست دانست.


Lenovo ThinkPad E420 - 439$

این لپ تاپ خوش قیمت لنوو که یک مدل ساده تر از ThinkPad Edge E420s و یکی از لپ تاپ های منتخب سردبیر سایت Laptopmag است. طراحی خبره و سطح بالای آن، در کنار وزن کم، صفحه کلید عالی و عمر باتری زیادش واقعا ستودنی است. تینک پد E420 دارای پردازنده 2.3 گیگاهرتزی اینتل Core i3?-?2350M، صفحه نمایش ضد انعکاس 14 اینچ با کیفیت 1366 در 768 پیکسل، رم 4 گیگابایتی و 320 گیگابایت هارد دیسک است.

Dell Inspiron 14R - 499$

این لپ تاپ که در سایت Dell به قیمت 499 دلار به فروش می رسد، در درون خود دارای یک پردازنده 2.2 گیگاهرتزی نسل دوم Core i3?-?2330M اینتل به همراه 4 گیگابایت رم، هارد 500 گیگابایتی و گرافیک اینتل اچ دی است. نکته جالب این لپ تاپ قدرت و توانایی چشمگیر آن در مقایسه با دیگر نمونه های مشابه است. و شاید چیزی که شما را بیش از همه ترغیب به خرید این لپ تاپ 14 اینچی Dell کند، این است که بخش پشتی صفحه نمایش، قابل تعویض است و می توانید آن را با طرح های دلخواه تان بیارایید.


BGateway NV55C54u - 419$


شاید چیزهایی مانند بدنه طرح چوب مصنوعی و تاچ پد کوچک و صدای ضعیف NV55C54u در نگاه اول آزار دهنده باشند، اما کارایی روان این لپ تاپ 15 اینچی کاملا قابل قبول و دلپذیر است. این لپ تاپ مجهز به پردازنده 2.4 گیگاهرتزی Core i3?-?370M اینتل، 4 گیگابایت رم و عمر باتری تقریبی 5 ساعته است. علاوه بر این Gateway یک NumPad کامل را هم در کنار صفحه کلیدش قرار داده که برای حسابدارها و گیمرها گزینه بسیار کاربردی به نظر می رسد. با توجه به قیمت 400 دلاری، این لپ تاپ یکی از بهترین گزینه های موجود است.

HP Pavilion dm1 - 448$

این لپ تاپ در بررسی های سایت Laptopmag توانسته 4 ستاره را از آن خود کند. dm1 دارای صفحه کلیدی راحت، تاچ پد قابل اعتنا و کارایی قابل قبولی بوده و از همه بیشتر اندازه 11 اینچی آن باعث جذب کاربران می شود. این لپ تاپ جمع و جور از یک پردازنده 1.65 گیگاهرتزی AMD ویژن E2، چهار گیگابایت رم و هارد 320 گیگابایتی بهره می برد. همچنین با استفاده از سیستم Beats Audio صدای فوق العاده ای را در اختیارتان می گذارد. کارت گرافیک آن هم یک رادئون اچ دی 6320 است. اما در کنار همه این خوبی ها، عمر باتری آن کمتر از حد متوسط است. حال تصمیم با شما است.

Toshiba Satellite P755 - 499$



لپ تاپ توشیبا P755 قدرت، کارایی و حجم هارد دیسکی بیشتر از همه مدل های موجود در این لیست را برای تان فراهم می آورد. درست است که با گرافیک اینتل HD خود به درد گیمرهای هاردکور نمی خورد، اما پردازنده 2.2 گیگاهرتزی اینتل نسل دوم Core i3، رم 6 گیگابایتی و هارد 640 گیگابایتی آن حسابی وسوسه کننده است. توشیبا می گوید که باتری 6 سلولی این لپ تاپ تا 6 ساعت و 23 دقیقه دوام خواهد آورد.

ASUS X44L - 379$


علی رغم اینکه X44L هیچ جایزه و تقدیری برای کارایی و طراحی اش دریافت نکرده، اما این ایسوس 14 اینچی قدرت سخت افزاری چشمگیری را با قیمتی کمتر از 400 دلار در اختیارتان می گذارد. پردازنده 2.2 گیگاهرتزی اینتل نسل دوم Core i3?-?2330M به همراه 4 گیگابایت رم شما را مطمئن می سازد که در وب گردی، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم ها بدون هیچ گیری همراه تان خواهد بود. هارد 500 گیگابایتی آن هم فضای نسبتا کافی را برای ذخیره اطلاعات فراهم آورده است.

Lenovo B575 - 329$


لنوو سعی کرده در این لپ تاپ 14 اینچی حداکثر کارایی ممکن را از سخت افزارها دریافت کند. این لپ تاپ قدرت لازم را از یک پردازنده 1.65 گیگاهرتزی AMD دو هسته ای E?-?450 و رم 4 گیگابایتی تامین می کند و می توانید تا 320 گیگابایت اطلاعات را بر روی هارد دیسک آن ذخیره کنید. علاوه بر این یک صفحه کلید عددی کامل در کنار کیبرد بسیار خوش دست آن شما را همراهی می کند. البته برای ایمنی بیشتر این لنوو به اسکنر اثر انگشت یا فینگر پرینت هم مجهز است.